Zelf SEO doen? Met deze tips start je zelf je SEO-strategie!
Als startende ondernemer met een website wil je graag werken aan je online vindbaarheid. Je bent net begonnen met SEO, maar de resultaten laten nog op zich wachten. Bezoekersaantallen blijven achter en de concurrentie ver voor. Maar goed dat je deze blog hebt gevonden, waarin je alles leert over zoekwoorden bepalen, content optimalisatie en linkbuilding! Lees gerust verder en start zelf met jouw SEO-strategie!
Waarom zou ik tijd investeren in SEO?
Hiervoor moeten we terug naar een klassiek marketingprincipe: het verschil tussen push en pull marketing. Bij een push strategie ‘duwt’ de fabrikant zijn producten door de beschikbare distributiekanalen. Er is hier dus sprake van door aanbod gedreven marketinginspanningen. Zo zal Coca-Cola altijd bezig blijven om het schap met de meeste meters te veroveren en zullen veel bedrijven ons blijven vervelen door maandenlang dezelfde advertenties op social media te vertonen. SEO is hier precies het tegenovergestelde van: je geeft als bedrijf (vanuit jouw autoriteit) antwoord op de zoekvraag van de potentiële klant. Deze marketinginspanningen worden dus gedreven door de vraag van de doelgroep. En daar zit nou net het belangrijke verschil: bij een pull strategie geef je de doelgroep antwoord op een vraag die ze op dat moment hebben. Je komt dan niet opdringerig over en laat direct merken dat de nieuwe klant bij jou goed zit. Hij komt dus direct met een goed gevoel binnen.Zelf beginnen met SEO
De zoeker (lees: potentiële klant) staat dus centraal in jouw SEO-strategie. Je bepaalt zoekwoorden aan de hand van de zoeker in Google. Hij kan zich van alles afvragen:- Waar is de dichtstbijzijnde bakker?
- Ik wil een nieuwe broek kopen, waar vind ik die?
- Ik wil een serre uitbouwen, wie kan mij helpen?
- Hoe begin ik zelf met SEO?
- Ik heb last van mijn arm, wat moet ik doen?
- Wanneer gaat de volgende trein?
Zelf zoekwoordenonderzoek uitvoeren
Als het goed is ken jij je markt en je klanten goed. Je weet welke vragen jouw klanten hebben en waar je een antwoord op kunt gaan formuleren. Dit is een mooi vetrekpunt voor een zoekwoordenonderzoek. Je weet tenslotte nog niet hoeveel online concurrentie er op een zoekwoord zit, oftewel: wat is de kans dat je gaat scoren op dit woord? En hoe vaak wordt er naar gezocht? Is het wel de moeite om voor dit zoekwoord te optimaliseren? En wat zijn belangrijke synoniemen of gerelateerde zoekopdrachten?Google Keyword Planner
Gelukkig zijn er een aantal tools die je hierbij kunnen helpen. De zoekwoordplanner van Google wordt vaak gebruikt, maar heeft in onze ogen toch een aantal nadelen:- Er wordt alleen data van Google gebruikt.
- De schattingen zijn vrij ruim. Een schatting van 1k-10k zoekopdrachten kan zowel betekenen dat er 1020 keer per maand op wordt gezocht of misschien wel 9.990 keer. Dit is een aanzienlijk verschil in potentieel verkeer (en omzet!) wanneer het gaat om zoektermen waar jij op wilt scoren.
- Je ziet wereldwijde zoekvolumes, en dat is met Engelse zoektermen zoals SEO in veel gevallen niet relevant voor de Nederlandse markt.
- Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen enkelvoud en meervoud.
- Je moet in principe een actief Google Ads account hebben om de zoekwoordplanner te gebruiken. In dit artikel vind je een omweg om de stap ‘creditcard gegevens toevoegen’ over te slaan en toch gebruik te maken van de zoekwoordplanner. Voor 15 maanden dan, daarna besluit Google dat je de planner zonder betaling niet meer mag gebruiken.
Ubersuggest
Vanwege de toch wat gebrekkige Keyword Planner van Google gaat onze voorkeur uit naar de keywordtool Ubersuggest. Deze is gratis te gebruiken voor iedereen op het internet, maakt onderscheid in zoekvolumes per land en is erg krachtig als het gaat om zoekwoorden bepalen. Bovendien zie je meteen de bovenste zoekresultaten (dus jouw belangrijkste concurrentie) voor het woord. Bestudeer de top 10 pagina’s eens aandachtig en je weet wat je te doen staat om hoger te ranken! Goed, laten we SEO nogmaals invoeren (maar nu in Ubersuggest). De zoekvolumes (eerste kolom) zijn hier duidelijker gespecificeerd en ook het concurrentielevel (laatste kolom) is ingedeeld op een schaal van 1-100, in plaats van de laag/gemiddeld/hoog score bij Google. Daarbij zijn alle zoektermen van toepassing op Nederland. De middelste twee kolommen gaan over Google Ads en laten we in dit blog buiten beschouwing. Wat ons betreft is Ubersuggest gunstiger voor zoekwoordenonderzoek, maar beide tools kunnen je zeker helpen om keuzes te maken en inspiratie op te doen. In combinatie met gezond verstand kom je zo tot de juiste zoekwoorden voor jouw content. Genoeg onderzoek gedaan, tijd om te gaan optimaliseren!Content optimalisatie
Dit gedeelte gaat over het optimaliseren van zoekwoorden. Gelukkig hebben we ook een blog over het schrijven van ijzersterke webteksten! Je hebt nu je zoekwoorden (en synoniemen) bepaald, tijd om ze te gaan plaatsen! Uit onze ervaring weten we dat er voor veel ondernemingen quick-wins te behalen zijn binnen de content van de website. Het gaat dan veelal om het tactisch plaatsen van zoekwoorden, oftewel: de zoekwoorden op de goede plek zetten. Er zijn een aantal plaatsen waar je jouw focus zoekwoord altijd plaatst:- In de heading (h1) kop van de pagina
- Variaties in de subheadings (h2 en h3)
- In de URL van de pagina
- In de tekst zelf (eventueel dikgedrukt)
- Als titel en alt-tekst bij een afbeelding
- In de meta-titel en omschrijving
Social media
Likes, shares en volgers: Social media wordt een steeds belangrijkere rankingfactor. Een onderneming die veel gedeeld wordt op social media zal wel goede content hebben, is de gedachte. Klinkt best logisch toch? Voor een driedubbele win zorg je altijd voor een koppeling tussen jouw website en de belangrijkste social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Hè, een driedubbele win? Ja, want:- Je krijgt een link van een domein met hoge autoriteit
- Zoekmachines kunnen de koppeling maken tussen jouw onderneming en de bijbehorende social mediapagina’s.
- Ten derde worden de social mediapagina’s beter bereikbaar voor website bezoekers (en dus meer social media bezoekers).