Zelf SEO doen? Met deze tips start je zelf je SEO-strategie!

Home / Blog / Zelf SEO doen? Met deze tips start je zelf je SEO-strategie!

Zelf SEO doen? Met deze tips start je zelf je SEO-strategie!
Als startende ondernemer met een website wil je graag werken aan je online vindbaarheid. Je bent net begonnen met SEO, maar de resultaten laten nog op zich wachten. Bezoekersaantallen blijven achter en de concurrentie ver voor. Maar goed dat je deze blog hebt gevonden, waarin je alles leert over zoekwoorden bepalen, content optimalisatie en linkbuilding! Lees gerust verder en start zelf met jouw SEO-strategie!

Waarom zou ik tijd investeren in SEO?

Hiervoor moeten we terug naar een klassiek marketingprincipe: het verschil tussen push en pull marketing. Bij een push strategie ‘duwt’ de fabrikant zijn producten door de beschikbare distributiekanalen. Er is hier dus sprake van door aanbod gedreven marketinginspanningen. Zo zal Coca-Cola altijd bezig blijven om het schap met de meeste meters te veroveren en zullen veel bedrijven ons blijven vervelen door maandenlang dezelfde advertenties op social media te vertonen. SEO is hier precies het tegenovergestelde van: je geeft als bedrijf (vanuit jouw autoriteit) antwoord op de zoekvraag van de potentiële klant. Deze marketinginspanningen worden dus gedreven door de vraag van de doelgroep. En daar zit nou net het belangrijke verschil: bij een pull strategie geef je de doelgroep antwoord op een vraag die ze op dat moment hebben. Je komt dan niet opdringerig over en laat direct merken dat de nieuwe klant bij jou goed zit. Hij komt dus direct met een goed gevoel binnen.

Zelf beginnen met SEO

De zoeker (lees: potentiële klant) staat dus centraal in jouw SEO-strategie. Je bepaalt zoekwoorden aan de hand van de zoeker in Google. Hij kan zich van alles afvragen:
  • Waar is de dichtstbijzijnde bakker?
  • Ik wil een nieuwe broek kopen, waar vind ik die?
  • Ik wil een serre uitbouwen, wie kan mij helpen?
  • Hoe begin ik zelf met SEO?
  • Ik heb last van mijn arm, wat moet ik doen?
  • Wanneer gaat de volgende trein?
Let op: dit is niet de vraag die de zoeker intypt (al gaan we met spraakgestuurd zoeken wel die kant op). De zoeker maakt gebruik van kernwoorden: Hij zal bijvoorbeeld eerder zoeken naar nieuwe broek, spijkerbroek kopen of kledingwinkel in de buurt. Iemand die een bakker zoekt kan bijvoorbeeld ook heel specifiek op zoek zijn naar ‘bruiloftstaarten’ of ‘het beste volkorenbrood’. Hele andere zoektermen, maar wel met dezelfde intentie (de bakker).

Zelf zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Als het goed is ken jij je markt en je klanten goed. Je weet welke vragen jouw klanten hebben en waar je een antwoord op kunt gaan formuleren. Dit is een mooi vetrekpunt voor een zoekwoordenonderzoek. Je weet tenslotte nog niet hoeveel online concurrentie er op een zoekwoord zit, oftewel: wat is de kans dat je gaat scoren op dit woord? En hoe vaak wordt er naar gezocht? Is het wel de moeite om voor dit zoekwoord te optimaliseren? En wat zijn belangrijke synoniemen of gerelateerde zoekopdrachten?

Google Keyword Planner

Gelukkig zijn er een aantal tools die je hierbij kunnen helpen. De zoekwoordplanner van Google wordt vaak gebruikt, maar heeft in onze ogen toch een aantal nadelen:
  • Er wordt alleen data van Google gebruikt.
  • De schattingen zijn vrij ruim. Een schatting van 1k-10k zoekopdrachten kan zowel betekenen dat er 1020 keer per maand op wordt gezocht of misschien wel 9.990 keer. Dit is een aanzienlijk verschil in potentieel verkeer (en omzet!) wanneer het gaat om zoektermen waar jij op wilt scoren.
  • Je ziet wereldwijde zoekvolumes, en dat is met Engelse zoektermen zoals SEO in veel gevallen niet relevant voor de Nederlandse markt.
  • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen enkelvoud en meervoud.
  • Je moet in principe een actief Google Ads account hebben om de zoekwoordplanner te gebruiken. In dit artikel vind je een omweg om de stap ‘creditcard gegevens toevoegen’ over te slaan en toch gebruik te maken van de zoekwoordplanner. Voor 15 maanden dan, daarna besluit Google dat je de planner zonder betaling niet meer mag gebruiken.
Maar goed, we gebruiken de planner slechts voor inspiratie en als indicatie. Wanneer we de zoekterm ‘SEO’ invullen, krijgen we deze resultaten terug van Google: Je gaat nu kijken naar een combinatie van zoekvolume (eerste kolom), geschatte maandelijkse zoekopdrachten (vierde kolom) en de concurrentie (laatste kolom). Het ideale zoekwoord heeft voldoende zoekvolume en weinig tot gemiddelde concurrentie. Door deze woorden te gebruiken weet je dat het goed mogelijk is om een mooie positie en bijbehorende bezoekers te behalen. Over het algemeen geldt het principe: hoe groter de vraag, hoe groter het aanbod.

Ubersuggest

Vanwege de toch wat gebrekkige Keyword Planner van Google gaat onze voorkeur uit naar de keywordtool Ubersuggest. Deze is gratis te gebruiken voor iedereen op het internet, maakt onderscheid in zoekvolumes per land en is erg krachtig als het gaat om zoekwoorden bepalen. Bovendien zie je meteen de bovenste zoekresultaten (dus jouw belangrijkste concurrentie) voor het woord. Bestudeer de top 10 pagina’s eens aandachtig en je weet wat je te doen staat om hoger te ranken! Goed, laten we SEO nogmaals invoeren (maar nu in Ubersuggest). De zoekvolumes (eerste kolom) zijn hier duidelijker gespecificeerd en ook het concurrentielevel (laatste kolom) is ingedeeld op een schaal van 1-100, in plaats van de laag/gemiddeld/hoog score bij Google. Daarbij zijn alle zoektermen van toepassing op Nederland. De middelste twee kolommen gaan over Google Ads en laten we in dit blog buiten beschouwing. Wat ons betreft is Ubersuggest gunstiger voor zoekwoordenonderzoek, maar beide tools kunnen je zeker helpen om keuzes te maken en inspiratie op te doen. In combinatie met gezond verstand kom je zo tot de juiste zoekwoorden voor jouw content. Genoeg onderzoek gedaan, tijd om te gaan optimaliseren!

Content optimalisatie

Dit gedeelte gaat over het optimaliseren van zoekwoorden. Gelukkig hebben we ook een blog over het schrijven van ijzersterke webteksten! Je hebt nu je zoekwoorden (en synoniemen) bepaald, tijd om ze te gaan plaatsen! Uit onze ervaring weten we dat er voor veel ondernemingen quick-wins te behalen zijn binnen de content van de website. Het gaat dan veelal om het tactisch plaatsen van zoekwoorden, oftewel: de zoekwoorden op de goede plek zetten. Er zijn een aantal plaatsen waar je jouw focus zoekwoord altijd plaatst:
  • In de heading (h1) kop van de pagina
  • Variaties in de subheadings (h2 en h3)
  • In de URL van de pagina
  • In de tekst zelf (eventueel dikgedrukt)
  • Als titel en alt-tekst bij een afbeelding
  • In de meta-titel en omschrijving
Heb je een WordPress website? Dan kan de SEO-plugin van YOAST je veel werk uit handen nemen. Heb je geen WordPress website? Dan is er binnen het CMS ook vaak een mogelijkheid aanwezig om de metatitels en beschrijvingen aan te passen. Wij houden het voor het voorbeeld bij YOAST:     De meta’s zijn dé plekken waar je je zoekwoorden wilt verwerken. Niet alleen vanwege vindbaarheid, maar ook doordat ze dikgedrukt getoond worden bij een zoekopdracht en dus meer opvallen in de zoekresultaten. Een sterk geschreven advertentietekst kan resulteren in een aanzienlijk hogere click-through rate (CTR) ten opzichte van de concurrentie. Bij YOAST heb je alle controle over de meta-omschrijvingen en kun je dit volledig zelf invullen. Ook zie je meteen waar verbeterpunten liggen: Deze screenshot is als voorbeeld gemaakt toen onze pagina ‘SEO uitbesteden’ nog niet helemaal geoptimaliseerd was. YOAST laat ons zien wat er goed gaat en wat er beter kan. Door te streven naar zoveel mogelijk ‘groene bolletjes’ ben je al een heel eind gekomen met de content optimalisatie op jouw website. Let op: staar je niet helemaal kapot op de ‘groene bolletjes’ van YOAST. Het is niet altijd mogelijk om een pagina volledig te optimaliseren naar de wensen van de plug-in. Daarbij is het maar net afhankelijk van het zoekwoord dat jij invult in hoeverre de pagina ‘geoptimaliseerd’ is.

Social media

Likes, shares en volgers: Social media wordt een steeds belangrijkere rankingfactor. Een onderneming die veel gedeeld wordt op social media zal wel goede content hebben, is de gedachte. Klinkt best logisch toch? Voor een driedubbele win zorg je altijd voor een koppeling tussen jouw website en de belangrijkste social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Hè, een driedubbele win? Ja, want:
  1. Je krijgt een link van een domein met hoge autoriteit
  2. Zoekmachines kunnen de koppeling maken tussen jouw onderneming en de bijbehorende social mediapagina’s.
  3. Ten derde worden de social mediapagina’s beter bereikbaar voor website bezoekers (en dus meer social media bezoekers).
Tijd om jouw content aan de wereld te tonen dus!

Linkbuilding

Je hebt nu een pagina die qua content beter is dan de concurrentie. Volledig geoptimaliseerd voor zowel bezoekers als zoekmachines. En nu? Tijd om te ranken! Een goede manier om duidelijk te maken aan Google dat jij de autoriteit in de markt bent is doormiddel van linkbuilding. Ook in de links naar jouw website, de zogeheten anchortekst zorg je dat belangrijke zoekwoorden terugkomen, om pagina’s nog meer waarde op die zoekterm te geven. Lees gerust verder in ons blog over 6 tips om linkbuilding zelf te doen om meer te weten te komen over deze tactiek om te scoren in Google!

Lokale SEO

Voor veel beginnende ondernemers is het belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn. Lokale SEO is vaak toegankelijker en resultaten zijn sneller zichtbaar, omdat de concurrentie in veel gevallen minder is. Bovendien trek je zo de eerste bezoekers, waardoor Google jouw website beter gaat waarderen. Mits de content goed is en bezoekers ook op de site blijven, natuurlijk. Wil je aan de slag met lokale SEO? Lees verder in ons blog over 7 tips om de lokale vindbaarheid te vergroten!

Hulp nodig bij SEO-strategie?

Heb je na het lezen van dit artikel nog hulp nodig bij het opzetten of uitvoeren van een SEO-strategie? Of wil je graag een stapje verder naar advanced SEO? We houden ervan om ondernemingen te laten groeien in hun online aanwezigheid en sparren dus ook geheel vrijblijvend met je! Vergeet alleen niet om even ons contactformulier in te vullen. Je mag natuurlijk ook altijd bellen!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.