Checklist: 8 tips voor het optimale contactformulier

Home / Blog / Checklist: 8 tips voor het optimale contactformulier

Checklist: 8 tips voor het optimale contactformulier

Tip #1: Hou het kort

Naam, e-mailadres en boodschap zouden voldoende moeten zijn voor jou contactformulier.

Tip #2: Help de gebruiker bij het invullen:

Maak gebruik van automatische invoervelden en van uitleg bij aanvullende velden. Maak het voor de gebruiker superduidelijk in welke vorm gegevens ingevuld moeten worden, zodat hier nooit verwarring over ontstaat.

Tip #3: Is het formulier mobielvriendelijk?

Ruim de helft van het internetverkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten. Het is dan ook essentieel dat het contactformulier goed werkt op mobiel.

Tip #4: Wees niet te veeleisend

Zorg bijvoorbeeld dat mensen hun telefoonnummer zowel met als zonder streepje in kunnen voeren. Een ander bekend voorbeeld is wel of geen spatie tussen de letters en cijfers van een postcode.

Tip #5: Kies voor een opvallende kleur en call-to-action

Het doel van veel websites is om leads te genereren. Het contactformulier is voor veel ondernemingen dan ook de plek bij uitstek om bezoekers om te zetten in leads. Wij raden aan om gebruik te maken van een contrasterende kleur als call-to-action en opmaak voor het contactformulier.

Tip #6: Gebruik een verticale kolom

Een verticale kolom vult makkelijker in en is overzichtelijker dan een horizontale of dubbele kolom. Ook voor het invullen van een contactformulier op mobiele apparaten is een verticale kolom de oplossing bij uitstek.

Tip #7: Leg uit wat er met de gegevens gebeurt na het invullen van het contactformulier.

Bijvoorbeeld: we nemen binnen 24 uur contact na het invullen contact met u op. Zo schep je duidelijke verwachtingen bij de bezoeker.

Tip #8: Lang contactformulier? Vraag eerst noodzakelijke informatie

Heb je een lang contactformulier en is meer informatie écht nodig? Vraag dan eerst om de noodzakelijke informatie, zoals naam en e-mail adres. De kans dat de bezoeker het contactformulier daarna verder invult is groter, omdat zij al de moeite hebben genomen de eerste gegevens in te vullen.

Hulp nodig bij website optimalisatie?

Heb jij het idee dat er meer leads uit jouw website te halen zijn? Wordt het contactformulier wel bezocht maar niet ingevuld? Neem contact met ons op via onderstaande button en we gaan graag eens vrijblijvend aan tafel om de optimalisatie mogelijkheden te bespreken!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.