Website ontwikkelaar kiezen: waar moet je op letten?

Home / Blog / Website ontwikkelaar kiezen: waar moet je op letten?

Website ontwikkelaar kiezen: waar moet je op letten?

1.    Plan van aanpak

Een goede website ontwikkelaar zorgt dat er een duidelijk plan van aanpak klaarligt voordat de website ontwikkeld wordt. Hoe kan jij immers je doelen en doelgroep bereiken als deze niet bij de webbouwer bekend zijn? Vraag aan de webbouwer wat jouw rol is in het proces en hoe ze te werk gaan. Een ervaren partij kan je zo vertellen hoe zij te werk gaan en waarom.

2.    Communicatie

HTML, API, CSS: als de ontwikkelaar direct met dit soort termen begint te strooien weet je dat je verkeerd zit. Hoe kan je tenslotte doelgericht met elkaar communiceren als jij niet eens begrijpt waar het gesprek over gaat? Wij leggen ons ontwikkelproces dan ook liever in begrijpbare taal uit. Zo is het voor alle partijen duidelijk wat de verwachtingen zijn.

3.    Bereikbaarheid

Nieuwe websites kunnen kinderziektes hebben, zogeheten bugs. Een knopje dat niet werkt, een foto die niet laadt of een pagina die het niet doet. Erg vervelend, maar nog belangrijker: wat doet de ontwikkelaar hiermee? Ga van tevoren na of de webbouwer ook bereikbaar is om dit soort ongemakken na oplevering op te lossen. Bieden zij 24/7 ondersteuning of zijn ze alleen tijdens kantoortijden bereikbaar? Allemaal factoren om rekening mee te houden bij jouw keuze.

4.    Betrouwbaarheid

Vertrouwen is belangrijk bij het kiezen van een website ontwikkelaar. Je wilt geen rekening ontvangen voor 4 uur werk als de ontwikkelaar daadwerkelijk een halfuur besteedt, maar hoe kan jij dat eigenlijk weten? Betrouwbaarheid is een kwestie van gevoel. Je kunt dit gevoel versterken door te kijken naar de transparantie over de werkwijze, de inhoud van het portfolio en de recensies die door klanten geschreven zijn.

5.    Denkt de website ontwikkelaar mee?

Tijdens het ontmoetingsgesprek kom je erachter of het webbureau actief meedenkt over de website. We spreken uit ervaring als we zeggen dat veel bureaus denken: De klant betaalt en is koning. Maar niet alles wat jij bedenkt hoeft bij te dragen aan het doel van de website. Je laat de ontwikkeling tenslotte niet voor niets uitbesteden, toch? Een webbouwer mag dus ook gerust een keer nee zeggen als zij niet de toegevoegde waarde van jouw idee inziet. Bijkomend voordeel: jij kan gratis gebruik maken van deze expertise! En zeggen we een keer nee, dan komen we ook altijd met een advies voor een passend alternatief.

6.    Portfolio

Als je goed werk aflevert, mag je daar best trots op zijn. Een trotse ontwikkelaar zal zijn portfolio opvullen en het reeds gemaakte werk tentoonstellen. Aan het portfolio kun je vaak al snel zien of de websites mooi en functioneel gemaakt zijn en aansluiten bij jouw wensen. Let wel op: een design blijft maatwerk en gemaakt in samenspraak met de klant. Smaken verschillen en zo ook de meeste websites, staar je dus nooit helemaal blind op een portfolio. Jouw website wordt net zo uniek.

7.    Hoe gebruiksvriendelijk is het systeem?

Je laat de ontwikkeling van een website niet voor niets uitbesteden. Je hebt zelf de technische kennis niet in huis om dit te doen. In eerste instantie betaal je alleen voor de ontwikkeling, maar niet voor het bijhouden van de website na oplevering. Wel zo prettig als je geen rekening ontvangt voor het toevoegen van iedere afbeelding, stukje tekst of video. Om jou als ondernemer wel deze vrijheid te geven, ontwikkelen wij al onze websites in WordPress. Hiermee kun je ook zonder technische kennis zelf content toevoegen aan jouw website. Bovendien krijg je na oplevering een WordPress cursus van ons, zodat je zelf in staat bent de website naar eigen wens te onderhouden.

8.    Prijs

De prijzen van websites kunnen behoorlijk verschillen. Zo maakt de ene webbouwer al websites vanaf 400 euro en zal een andere partij voor een op het oog dezelfde website 2.500 euro rekenen. Het hangt natuurlijk van jouw doelen en eigen kunde af, maar veelal geldt ook hier: goedkoop is duurkoop. Een goedkope basisprijs moet namelijk ergens terugverdiend worden, en dat doen deze partijen vaak door hoge maandelijkse kosten in rekening te brengen. Zo ben je aan het eind van de rit net zoveel of misschien nog wel meer geld kwijt, voor minder service. Daarbij hoef je vaak niet op (marketing)ondersteuning te rekenen als er iets mis is met de website. Geen fijne gedachte, als je net doelen hebt gesteld en hoge verwachtingen van het resultaat hebt geschept. Waar betaal je dan eigenlijk nog voor?

9.    Terugkerende kosten

Hosting, updates, licenties: een website is eigenlijk nooit af en bepaalde periodieke kosten vind je bij iedere ontwikkelaar terug. De vraag is alleen: wat kost het maandelijks, en wat krijg ik hiervoor terug? Zitten onderhoudsuren bijvoorbeeld inbegrepen, of krijg je voor ieder wissewasje een factuur toegestuurd? Let hier goed op voordat je de samenwerking aangaat.

10. Veiligheid

Je wilt jezelf en bezoekers een veilige omgeving aanbieden. Vraag daarom altijd wat de webbouwer doet om de website en persoonsgegevens te beveiligen. De aanschaf van een SSL-certificaat zou sowieso inbegrepen moeten zijn.

11. Updates van het systeem

Veiligheid is dus belangrijk. WordPress voert daarom regelmatig updates uit om hackers buiten de deur te houden. Updates aan het systeem vergen vaak enige technische kennis. Het is dan ook aan te raden om dit door je webbouwer te laten doen. Ga van tevoren na of deze updates binnen het onderhoudspakket van de website vallen, of dat je hier los voor moet betalen. Updates vallen bij ons altijd binnen het onderhoudspakket. Zo ben je verzekerd dat je altijd van de meest recente beveiligingstechnieken voorzien bent.

12. Wie is de eigenaar van de broncode?

Als je iets koopt, wil je graag eigenaar zijn. Helaas werken niet alle webbureaus zo dat de broncode van de website ook automatisch van jou is. Wat doe je dan als er onverhoopt iets misgaat, of je wilt wisselen van webbouwer? Zorg dat de code van de website altijd jouw eigendom is, zodat je de vrijheid hebt om te kunnen kiezen wat je in de toekomst met de code wilt doen. Weigert de betreffende partij jou het eigendom te geven? Dan is het beter om door te zoeken.

13. Hosting

Een hostingpartij biedt servers aan waarop jouw website gehost wordt. Een webbouwer besteedt de hosting vaak uit aan een gespecialiseerde partij met een groot aanbod aan servers. Wij kunnen uit ervaring zeggen dat het prettig is als je hier zelf geen omkijken naar hebt. Zelf hosting regelen kost je namelijk meer (uitzoek)werk en bovendien heb je te maken met een extra contactpersoon. Daarom werken wij samen met SQR.nl als hostingpartner. Zo heb je hier geen omkijken naar en kan jij je gewoon bezighouden met ondernemen.

14. Kennis

Heeft de webbouwer alle kennis in huis om van jouw website een succes te maken? Design, ontwikkeling en online marketing zijn drie hele verschillende vakgebieden en niet iedere webbouwer kan dit zomaar aanbieden. Kijk dus van tevoren goed welke disciplines de ontwikkelaar in huis heeft en hoe dit aansluit bij de doelen die jij uiteindelijk wilt bereiken.

15. Responsive websites

Responsive betekent zoveel als: werkt op ieder apparaat. In een tijd waar meer dan de helft van het internetverkeer van mobiele apparaten afkomstig is, moet een responsive website de standaard zijn. Toch zijn er nog steeds webbureaus die dit niet ondersteunen. Let hierop bij het maken van een keuze. Zelf ervaren hoe wij bovenstaande in de praktijk brengen? Neem contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek en we leggen je graag uit hoe jij alles uit je website kunt halen!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.