Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?

Home / Blog / Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?

Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?
Promoot je weleens een bericht op Facebook? Je kent het wel, die bekende knop “Bericht promoten”. Ideaal voor Facebook, NIET ideaal voor jou! Maar waarom niet? Om te beginnen zijn er drie manieren waarop je een advertentie kunt maken in Facebook:
  • Door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, die je vindt onder ieder bericht op je Facebook pagina.
  • Door naar ‘Advertenties maken’ te gaan in de menubalk van je profiel.
  • Door de ‘Power Editor’ te gebruiken.
Het eindproduct is bij alle drie visueel hetzelfde: je toont een advertentie aan de doelgroep die je hebt gekozen, en betaalt voor bijvoorbeeld de interactie of de kliks die je op dit bericht ontvangt. Als het eindproduct visueel gelijk is, maakt het dan nog wel uit welke weg je volgt? Verrassend genoeg wel: door bepaalde instellingen slim te gebruiken creëer je veel gerichtere advertenties waarmee je de doelgroep bereikt die je graag wilt bereiken.

De gemakkelijkste weg: het promoten van je bericht via de bekende knop

De meeste ondernemers kiezen bij het maken van een advertentie logischerwijs voor de makkelijkste weg. Ze klikken onder een bericht op de knop ‘bericht promoten’. Wat veel ondernemers vervolgens merken, is dat hun advertenties niet zo goed scoren als dat zij zouden willen. Ze zien te weinig resultaat. Wat hier vaak uit resulteert is het geval dat een ondernemer zijn vertrouwen in Facebook marketing verliest. De oorzaak hiervoor kunnen we vinden in de instellingen van de advertenties. Facebook blijft tenslotte een bedrijf dat erop gericht is om winst te maken. Hoe sneller zij geld kunnen krijgen van nietsvermoedende adverteerders, hoe beter. De ‘snelle’ optie kent dan ook veel minder instellingen en er zit vaak geen marketinggedachte achter het promoten van een losstaand bericht. Hierdoor bereikt het bericht een zeer gevarieerde doelgroep en vallen resultaten al snel tegen. Nu kunnen wij je vertellen: Facebook advertenties werken wel, maar moet je vaak een geavanceerdere weg kiezen om deze advertenties in te stellen. Want het kiezen voor ‘bericht promoten’ is NIET de meest effectieve of goedkoopste manier om je product of dienst te promoten.

De beperkingen van het promoten van een Facebook bericht

Kies je voor ‘bericht promoten’ dan heb je zoals gezegd te maken met een boel beperkingen. Denk hierbij aan:
  • Keuze uit slechts een paar doelgroepen. Meestal zijn dat je fans, de vrienden van je fans, en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats.
  • Het NIET kunnen aangeven wat het doel van de campagne is: wil je bijvoorbeeld graag meer likes of juist meer kliks naar je website?
  • Je kunt niet aangeven waar je berichten wilt plaatsen: misschien wil je ook wel gebruik maken van Instagram advertising via Facebook.
Dit zijn slechts enkele beperkingen, maar wel al een aantal factoren die in belangrijke mate bepalen of jouw advertentie succesvol gaat zijn of niet. Als je namelijk niet precies aan kunt geven aan wie en wanneer je advertentie getoond moet worden, dan is de kans groot dat de advertentie niet het juiste publiek bereikt. Met andere woorden: je gooit geld weg door je advertentie te tonen aan personen en op plekken die niet werken voor jouw product of dienst. Promoot nooit zomaar je Facebook bericht

De betere keuze om een Facebook bericht te promoten

Klikken op ‘bericht promoten’ is dus niet the way to go. Maar wat doe je dan wel? Beter is het te kiezen voor ‘advertenties maken’ in de menubalk van je profiel, of om de Power Editor te gebruiken. Die laatste is iets ingewikkelder in gebruik, maar biedt ook meer mogelijkheden. Zeker wanneer je gelijktijdig meerdere advertenties laat lopen (of wil testen wat voor jouw product of dienst werkt). Het continu testen van advertenties wordt door ons altijd aangeraden, omdat je alleen zo de effectiviteit van jouw campagne kunt vergelijken. Neem ook eens een kijkje naar de Power Editor.  (Let op: de Power Editor werkt niet in iedere browser). Ben je nog redelijk nieuw in de wereld van Facebook Advertenties? Start dan gewoon met het maken van een advertentie via ‘Advertenties maken’ in je menu.

Werken met de Power Editor

De kracht van de Power Editor zit hem dus in de uitgebreide mogelijkheden die het biedt. Zo heb je hier wel de mogelijkheid om gerichte doelen te kiezen: Kies gerichter advertentiedoelen met de Power Editor

Kies je plaatsingen

Facebook is een groot platform en er zijn dan ook veel mogelijkheden om advertenties te tonen. Een greep uit de vele opties zijn onder andere:
  • Facebook tijdlijn
  • Instagram tijdlijn
  • Instagram/Facebook stories
  • Facebook Marketplace
  • Facebook Messenger
  • Alleen Android of iOS devices
Je kunt je voorstellen dat het niet altijd even relevant is om advertenties overal te tonen. Met de Power Editor heb je zelf veel meer de controle over plaatsingen en bepaal je gericht waar je wilt adverteren.

Pas je advertenties aan en bekijk real-time previews

De krachtige Power Editor tool stelt je in staat om verschillende advertenties te schrijven en vooraf te bekijken. Zo weet je altijd hoe je advertentie eruit komt te zien op de verschillende plaatsingen, zelfs in Instagram. Hou de controle over plaatsingen

Facebook Pixel

De Facebook Pixel: een veelgehoord en controversieel onderwerp. Is het wel netjes om mensen op een zodanige manier te volgen dat je hen altijd kunt bereiken met je marketing uitingen? De mening die je hierop nahoudt, hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Ondanks de grote ophef blijft het slechts een stukje code dat anoniem bijhoudt op welke website je bent geweest (als deze geïnstalleerd is). Je kunt dus nooit de daadwerkelijke persoonsgegevens per gebruiker achterhalen. Als ondernemer is het zeker interessant om te gaan werken met een Facebook Pixel: je bereikt mensen die al eerder hebben aangetoond geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Ze hebben tenslotte jouw website al bezocht en met deze vorm van remarketing herinner je de doelgroep nog eens aan jouw onderscheidende business.

De beste tip: doe waar je goed in bent

Veel ondernemers proberen zo veel mogelijk zelf te doen. Dit is natuurlijk kostenbesparend maar vaak niet het meest efficiënt. Laat je social media marketing over aan een specialist, of laat je adviseren. In het begin investeer je meer, maar je zult al snel zien dat de resultaten sterk verbeteren. Een echte specialist houdt namelijk ook rekening met de achterliggende marketinggedachtes en landingspagina’s. Reken maar eens uit hoeveel geld je er al doorheen hebt gejaagd om dit zelf constant te proberen. Stel je eens voor dat je dit geld direct in een specialist had geïnvesteerd! Jazeker. Het eindproduct is misschien wel gelijk, maar in het succes wat je boekt met je desbetreffende advertenties zitten behoorlijke verschillen. Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een succesvolle Facebook Campagne? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.