Het uitzoeken van afbeeldingen voor je website kan best lastig zijn. Bij het uitzoeken van afbeeldingen moet je aan een aantal dingen denken. Wij hebben deze punten voor je op een rijtje gezet.
Kies de juiste sfeer
Website bezoekers lezen teksten volgens een bepaald patroon. Voordat ze beginnen te lezen hebben ze meestal de titels en het aantal alinea’s al gescand. Afbeeldingen kunnen heel veel vertellen over een tekst. Kies dus een relevante, sprekende afbeelding op de betreffende pagina. Hiermee bedoelen we dat de afbeelding die jij laat zien op jouw website moet passen bij het onderwerp en de doelgroep. Een afbeelding moet de boodschap en de sfeer van een tekst uitstralen. Een afbeelding die jij plaatst op jouw website kan beter niet té gestileerd zijn. Denk hierbij aan stockphoto’s met mensen met een overdreven witte lach en een extreem minimalistische kamer met nette mensen en Apple computers. Niet alleen stralen dit soort foto’s geen sfeer uit, het verdrijft potentiële klanten heel snel van jouw site.
Je kunt er beter voor kiezen om de foto’s voor op jouw website zelf te (laten) schieten. Die foto’s moeten worden geschoten met een professionele camera, zodat je hoge kwaliteit foto’s hebt. Daarnaast moet de fotograaf een beeld hebben van de algehele sfeer binnen de site. Op die manier kun je met kleuren en posities zorgen dat afbeeldingen jouw site versterken in plaats van afzwakken.
Afbeeldingen indexeren door zoekmachines
Veel mensen denken dat afbeeldingen met teksten ook gelezen worden door zoekmachines. Dit is echter niet het geval. Plaats dus geen teksten in de afbeelding als de tekst belangrijk genoeg is om te worden geïndexeerd door Google. Mocht je toch tekst in de afbeelding plaatsen, zet deze dan ook in de alt-attributes van de afbeelding.
De alt-tekst kun je vaak eenvoudig toevoegen in het backend van de site. Bij het uploaden van een afbeelding krijg je deze optie vaak direct aangeboden. De alt-tekst moet beschrijven wat er op de afbeelding staat, zodat deze ook leesbaar is voor slechtzienden en zoekmachines.
Afbeeldingen optimaliseren
De grootste irritatie van bezoekers is een langzaam ladende website. Afbeeldingen zijn hierbij de grootste boosdoener. Wij hebben handige tips voor je om je afbeeldingen te optimaliseren.
Er zijn twee soorten bestandstypes die doorgaans worden gebruikt: JPG en PNG. Er zit een verschil tussen deze twee: een JPG bestand is geschikt voor afbeeldingen met kleine details of kleuren, denk hierbij aan foto’s van je camera. Een JPG bestand slaat de afbeelding namelijk beknopter op. Daarnaast ondersteunt PNG in tegenstelling tot JPG transparante achtergronden. iconen, tekeningen en logo’s.
Afbeeldingen op het web
Wil je toch gebruik maken van stockphoto’s? Er zijn diverse websites die deze afbeeldingen gratis of betaald aanbieden. Deze foto’s zijn vaak al een hele vooruitgang vergeleken bij de ‘klassieke stockphoto’s’ die eerder in dit artikel zijn beschreven. Het nadeel is dat deze sites vaak behoorlijk populair zijn onder marketeers, wat betekent dat je vaak niet de enige bent die deze afbeeldingen gebruikt.
Een afbeelding vinden op het web is niet zo moeilijk, maar pas hier wel mee op. Veel afbeeldingen die je tegenkomt zijn namelijk auteursrechtelijk beschermd. Hieronder staan een aantal handige websites waar je gratis en betaalde afbeeldingen kunt downloaden.
Doe een beetje inspiratie op: