Succesvolle A/B test uit te voeren in 5 stappen

Home / Blog / Succesvolle A/B test uit te voeren in 5 stappen

Succesvolle A/B test uit te voeren in 5 stappen
Toen ik net kwam kijken in de wereld van e-commerce, stond ik er keer op keer weer versteld van: hoe een minimale aanpassing toch significant invloed kon uitoefenen op de conversie ratio. Zo zorgde alleen al het wijzigen van de locatie van een menu voor een forse conversie stijging. Daarentegen hadden de meest logische aanpassingen weer negatieve gevolgen voor de conversie. Eén conclusie kon ik al snel trekken: meten is weten! Maar hoe dan?

A/B testen met een website

A/B testen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van marketing. Vrijwel elke grote (online) partij maakt er gebruik van. Maar ook bij kleinere bedrijven slaat de trend aan. Wat is een A/B test precies? En welke stappen moet je ondernemen bij het uitvoeren van een succesvolle A/B test? Je leest het in deze blog!

Wat is een A/B test?

Tijdens een A/B test worden twee verschillende weergaven van een website afgewisseld per bezoeker. Zo wordt de ene 50% van de bezoekers naar versie A geleid en de andere 50% van de bezoekers naar versie B. De software waarmee je de A/B test hebt opgesteld meet vervolgens welke van de twee varianten de hoogste conversie ratio oplevert.

Hoe zet je een succesvolle A/B test op?

Stap 1: Analyseren

De eerste stap bij het optimaliseren van je website, is erachter komen waar de knelpunten liggen. Om te beginnen kun je jouw eigen expertise gebruiken. Een handige inspiratiebron hiervoor is het lift model. Dit model houdt rekening met de volgende factoren:
  1. Waarde propositie: wat zijn de voordelen van jouw product of dienst voor de gebruiker?
  2. Relevantie: is jouw content relevant voor de gebruiker?
  3. Duidelijkheid: wordt jouw waarde propositie duidelijk gecommuniceerd?
  4. Afleidingen: zijn er elementen op jouw website die bezoekers afleiden van het uiteindelijke doel? Bijvoorbeeld door weg te klikken naar andere content of een externe website. (Tip: Mocht je links naar externe websites op je pagina hebben staan, laat deze altijd in een nieuw tabblad openen).
  5. Angst: bevat jouw website content die zorgt voor twijfel bij jouw bezoeker?
  6. Urgentie: is het duidelijk waarom de bezoeker NU een conversie moet doen? Wat voor voordeel haalt hij eruit?
Wanneer je mogelijke verbeteringen aan je website in kaart hebt gebracht, is de volgende stap om de website data in te duiken, zodat je jouw veronderstellingen kunt controleren. Een veel gebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Dit is een gratis programma dat onder andere inzicht geeft in:
  • Via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen
  • Hoelang bezoekers op een bepaalde pagina blijven
  • Op welke pagina je bezoekers afhaken
Een ander programma waar ik graag gebruik van maak is Hotjar. Deze tool biedt meer analyse mogelijkheden dan Google Analytics (denk hierbij aan clickmaps, heatmaps en surveys) en kan tot op zekere hoogte prima gratis gebruikt worden. Inzicht in het gedrag van de bezoeker is essentieel bij het opzetten en uitvoeren van een A/B-test.

Stap 2: Doelstelling formuleren & hypothese opstellen

Nadat je een duidelijk beeld hebt gecreëerd van waar de kansen voor jouw website liggen, kun je jouw doelstelling formuleren. Een doel kan bijvoorbeeld het verhogen van het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief zijn. Vervolgens kun je jouw hypothese opstellen. Een hypothese geeft aan welk resultaat je verwacht te bereiken met de aanpassing. Bijvoorbeeld: een oranje button leidt tot 3% meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief dan een witte button. Dit percentage is belangrijk, want je hebt het nodig bij het berekenen van jouw steekproef omvang.

Stap 3: Bereken hoelang jouw A/B- test moet lopen

Voordat je conclusies trekt,  is het belangrijk dat er voldoende bezoekers mee hebben gedaan aan jouw A/B test. Om een indicatie te krijgen van hoelang een test daarvoor moet lopen, gebruik ik de calculator van AB Tasty.

Stap 4: A/B test uitwerken

Wanneer alle voorbereidingen zijn getroffen, kan de test klaar gemaakt worden. Er zijn veel verschillende tools die je kunnen helpen bij het A/B testen. Voorbeelden hiervan zijn Visual Website OptimizerOptimizely en Google Optimize. Met behulp van deze programma’s kun je de gewenste wijziging aanbrengen, doelen instellen en de A/B test live zetten. De resultaten worden via deze tools automatisch bijgewerkt in een rapport. Belangrijk is dat je maar één element per A/B test wijzigt. Alleen dan kun je echt meten waar het verschil in conversie aan ligt.

Stap 5: A/B test evalueren

Na de looptijd van je A/B test is het tijd om de resultaten te bekijken en te vergelijken met je verwachtingen. Is je aanpassing een succes geweest? Goed nieuws! Maar blijf door testen met verschillende variaties. Het proces van A/B testen is een vicieuze cirkel.

Wil je ook meer conversie via je website? Neem contact op en we helpen je graag verder!

Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.