Personeel werven met een website: 5 onmisbare tips
Personeelstekort is voor veel ondernemingen aan de orde van de dag. We lossen het op met uitzendkrachten, detacheringsbureaus of andere geldmachines die gemaakt zijn om met ‘mensen te schuiven’. Maar hoe zorg je nou voor een duurzaam & constructief beleid waarmee werknemers jouw bedrijf kunnen vinden, en misschien nog wel belangrijker: zich ook direct willen binden? Dat lees je in Personeel werven met een website: 5 onmisbare tips blog!
Hoe worden jouw vacatures gevonden?
Werkzoekenden speuren het hele internet af naar een baan die goed bij hen past. Zoveel mensen zoveel wensen en dus zal iedere werkzoekende zijn eigen voorkeuren en methodes hebben om die droombaan te vinden. In grote lijnen kunnen we 6 verschillende wegen naar Rome onderscheiden:- De werkzoekende gaat naar Google en typt direct een zoekopdracht naar een gewenste vacature
- De werkzoekende kent het bedrijf al en is actief op zoek naar vacatures bij deze onderneming
- De werkzoekende heeft via een bekende gehoord over de beschikbare vacature
- De werkzoekende is de vacature tegengekomen op een social media platform (Facebook, LinkedIn, Instagram)
- De werkzoekende gebruikt een platform als Monsterboard of Jobbird om verschillende vacatures te vergelijken
- De werkzoekende is de vacature offline tegengekomen en bezoekt de website voor meer informatie over het bedrijf
Tip #1: Vertel een verhaal
Jouw verhaal is uniek. Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? De werkzoekende weet tenslotte al welke baan hij zoekt, hij zoekt alleen nog een onderneming waar hij goed op zijn plek zit! Een goed verhaal vertellen op de website helpt de sollicitant met het vormen van een beeld van het bedrijf dat erachter zit. Dit haalt veel twijfels weg en zorgt ervoor dat de drempel om contact op te nemen aanzienlijk wordt verlaagd. Extra Tip: zorg dat de vacaturetekst grotendeels inspeelt op de bedrijfscultuur, arbeidsvoorwaarden of doorgroeimogelijkheden. Focus op de kandidaat en niet op jezelf. De inhoud van de vacature wordt steeds minder belangrijk voor kandidaten. Maak de functie eisen dus ondergeschikt aan de voorwaarden die voor de kandidaat belangrijk zijn!Tip #2: Gebruik video en foto
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Om jouw verhaal extra kracht bij te zetten doe je er goed aan om de tekst te visualiseren. Dit kan al zo simpel zijn als het toevoegen van foto’s op de teampagina, waardoor de potentiële sollicitant direct een impressie krijgt van zijn (aanstaande) collega’s. Je kunt natuurlijk ook wat verder gaan en de volledige bedrijfscultuur in beeld brengen. Nodig bijvoorbeeld eens een videograaf uit tijdens een bedrijfsuitje of de VrijMiBo! Zo maken wij een aftermovie van iedere Mystery Friday. Leuk voor personeel om te delen met vrienden en familie, maar ook zeker effectief om sollicitanten toe te sturen om ze de bedrijfscultuur te laten kennen!Tip #3: Breng de vacature onder de aandacht!
En dan bedoelen we niet alleen via social media, vacaturebanken of ergens anders, maar gewoon op de eigen site! Door de vacature prominent te plaatsen op bijvoorbeeld de homepage, of te zorgen dat de vacature op iedere pagina wordt getoond wordt de kans dat de potentiële sollicitant deze tegenkomt aanzienlijk vergroot!Tip #4: Bepaal zoektermen
Bedenk welke zoekwoorden de werkzoekende kan gebruiken om de functie die jij aanbiedt te omschrijven. Houdt hierbij ook zeker rekening met synoniemen om de vindbaarheid en context verder uit te breiden. Verder verwerk je minimaal de volgende gegevens in de vacature:- De tijd van het dienstverband (parttime/fulltime)
- Functienaam
- Bedrijfsnaam
- Standplaats