Online concurrentie
Voordat je begint met het optimaliseren van uw site voor de zoekmachines, moet je goed weten wie jouw online concurrenten zijn. Hoe staan zij ervoor? Zijn zij betrouwbaar? Zijn ze beter vindbaar? Wat zijn je kansen tegenover deze concurrenten?
Online concurrentie vs. Offline concurrentie
In een bedrijf is het vrijwel altijd duidelijk wie de concurrenten zijn in real-life. Bijvoorbeeld de supermarkt om de hoek, die de sinaasappels tien cent goedkoper heeft. Of de bakker van twee straten verderop met zijn tijgerwit van 50 cent goedkoper. Online concurrentie heeft hier vaak niets mee te maken. Het kan zelfs zijn dat uw concurrent tweehonderd kilometer verderop woont, of tweeduizend kilometer. Jullie zijn geen concurrenten meer op de prijs of afzet, jullie zijn concurrenten op SEO-gebied. Deze concurrentie kan in kaart worden gebracht met een concurrentieanalyse.
Online concurrentieanalyse maken
Een concurrentieanalyse is een uitgebreide analyse die gedaan wordt met als belangrijkste factoren de concurrenten die in Google hoger (of lager) gerankt staan bij een bepaald zoekwoord. De concurrentieanalyse vergelijkt bepaalde waarden die een website met zich meedraagt, en die tegelijkertijd te maken hebben met de positie in Google, zoals de autoriteit in Google, de PageRank of de domein-activiteit. Door deze waarden per concurrent naast elkaar te leggen, wordt in kaart gebracht wie sterker is dan u en wie minder sterk is dan u.
Hoe doe ik een online concurrentie analyse?
De data die wordt gebruikt voor een concurrentieanalyse, is vaak open-source. U kunt dus handmatig uw concurrentieanalyse doen. Essentieel is dat dit serieus gebeurt. Natuurlijk zijn er ook allerlei instrumenten voor. Het nadeel is dat ze vaak betaald zijn, en dat u moet weten hoe ze moeten worden gebruikt.