Linkbuilding: 6 tips om zelf mee aan de slag te gaan
Je hebt een website, maar het lukt je niet om goede posities in de zoekresultaten te halen. Frustrerend, want je schrijft toch vanuit jouw eigen autoriteit? En wat hebben jouw concurrenten dat jij niet hebt? Grote kans dat jij niet voldoende Linkbuilding naar jouw website hebt. Want hoe bewijs je aan Google dat jij de meest waardevolle speler in de markt bent? Volgens Google is er maar een manier: sociale bewijskracht.
En dit is natuurlijk best logisch: hoe meer (autoritaire) websites naar jouw website verwijzen, hoe groter de kans is dat jouw pagina waardevol is. Google heeft er zelfs een heel algoritme aan gewijd: Google Penguin. Een van de weinige algoritmes van de zoekgigant waar wél iets over bekend is. We weten nu tenslotte dat Google goede rankings toewijst aan websites met veel (kwalitatieve) backlinks.
Ben je nog niet overtuigd van de kracht van linkbuilding? Uit een onderzoek van Backlinko blijkt dat er een grote samenhang te ontdekken is tussen het aantal backlinks en de positie in Google:
Maar hoe kom je dan aan al die links? Er zijn talloze technieken te bedenken. Van heel basic tot super geavanceerd. Als ondernemer heb je geen tijd om de meest geavanceerde manieren toe te passen, maar er zijn zeker een paar goede linkbuilding tips die minder tijd kosten waar je direct mee aan de slag kunt! Laten we beginnen.
1. Links vanaf social media
Eigenlijk is dit de basis van Linkbuilding, maar toch vergeten veel ondernemingen hun social mediakanalen. Zelfs als je niet van plan bent om actief bezig te gaan op social media kan het nooit kwaad om backlinks te hebben van autoritaire domeinen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of Pinterest. Grote kans dat jouw concurrenten deze ook hebben, dus zonder deze links sta je eigenlijk al 1-0 achter.2. Reach out
Binnen iedere branche is wel een toonaangevend platform te vinden waar regelmatig nieuws wordt gedeeld over de branche. Jij als expert in je vakgebied smult hiervan, maar kan hier zelf ook aan bijdragen! Zo kun je bijvoorbeeld een aanvullend artikel schrijven over iets dat jij vindt dat ontbreekt in het originele stuk van de auteur. Vervolgens stuur je hem een mail en vraagt netjes of hij naar de content wil linken. Als het een waardevolle toevoeging is zal de kans groot zijn dat hij de link zal toevoegen. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook een gastartikel schrijven over recente ontwikkelingen of trends in de markt. Vraag van tevoren wel even of een plaatsing mogelijk is.3. Voeg recensies toe
Als we het hebben over sociale bewijskracht, zijn recensies toch wel aanvoerder van de lijst. Want wie kan een onderneming nou beter beoordelen dan iemand die zojuist (of langere tijd) een product of service heeft afgenomen? Uit dit onderzoek van Brightlocal blijkt wel hoe belangrijk recensies precies zijn:- 97 procent van de consumenten lezen online reviews voor lokale bedrijven, waarvan 12 procent zelfs dagelijks;
- 85 procent van de consumenten vertrouwen online reviews in eenzelfde mate als persoonlijke aanbevelingen;
- Positieve reviews zorgen bij 73 procent van de consumenten voor meer vertrouwen in het bedrijf;
- 49 procent van de consumenten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor dit bedrijf te kiezen;
- 30 procent van de consumenten zien reacties (vanuit het bedrijf) op reviews als essentieel in het beoordelen van lokale bedrijven.