Linkbuilding: 6 tips om zelf mee aan de slag te gaan

Home / Blog / Linkbuilding: 6 tips om zelf mee aan de slag te gaan

Linkbuilding: 6 tips om zelf mee aan de slag te gaan
Je hebt een website, maar het lukt je niet om goede posities in de zoekresultaten te halen. Frustrerend, want je schrijft toch vanuit jouw eigen autoriteit? En wat hebben jouw concurrenten dat jij niet hebt? Grote kans dat jij niet voldoende Linkbuilding naar jouw website hebt. Want hoe bewijs je aan Google dat jij de meest waardevolle speler in de markt bent? Volgens Google is er maar een manier: sociale bewijskracht.
En dit is natuurlijk best logisch: hoe meer (autoritaire) websites naar jouw website verwijzen, hoe groter de kans is dat jouw pagina waardevol is. Google heeft er zelfs een heel algoritme aan gewijd: Google Penguin. Een van de weinige algoritmes van de zoekgigant waar wél iets over bekend is. We weten nu tenslotte dat Google goede rankings toewijst aan websites met veel (kwalitatieve) backlinks. Ben je nog niet overtuigd van de kracht van linkbuilding? Uit een onderzoek van Backlinko blijkt dat er een grote samenhang te ontdekken is tussen het aantal backlinks en de positie in Google:
De hoogste posities in Google hebben vaak de meeste backlinks
Maar hoe kom je dan aan al die links? Er zijn talloze technieken te bedenken. Van heel basic tot super geavanceerd. Als ondernemer heb je geen tijd om de meest geavanceerde manieren toe te passen, maar er zijn zeker een paar goede linkbuilding tips die minder tijd kosten waar je direct mee aan de slag kunt! Laten we beginnen.

1. Links vanaf social media

Eigenlijk is dit de basis van Linkbuilding, maar toch vergeten veel ondernemingen hun social mediakanalen. Zelfs als je niet van plan bent om actief bezig te gaan op social media kan het nooit kwaad om backlinks te hebben van autoritaire domeinen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of Pinterest. Grote kans dat jouw concurrenten deze ook hebben, dus zonder deze links sta je eigenlijk al 1-0 achter.

2. Reach out

Binnen iedere branche is wel een toonaangevend platform te vinden waar regelmatig nieuws wordt gedeeld over de branche. Jij als expert in je vakgebied smult hiervan, maar kan hier zelf ook aan bijdragen! Zo kun je bijvoorbeeld een aanvullend artikel schrijven over iets dat jij vindt dat ontbreekt in het originele stuk van de auteur. Vervolgens stuur je hem een mail en vraagt netjes of hij naar de content wil linken. Als het een waardevolle toevoeging is zal de kans groot zijn dat hij de link zal toevoegen. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook een gastartikel schrijven over recente ontwikkelingen of trends in de markt. Vraag van tevoren wel even of een plaatsing mogelijk is.

3. Voeg recensies toe

Als we het hebben over sociale bewijskracht, zijn recensies toch wel aanvoerder van de lijst. Want wie kan een onderneming nou beter beoordelen dan iemand die zojuist (of langere tijd) een product of service heeft afgenomen? Uit dit onderzoek van Brightlocal blijkt wel hoe belangrijk recensies precies zijn:
  • 97 procent van de consumenten lezen online reviews voor lokale bedrijven, waarvan 12 procent zelfs dagelijks;
  • 85 procent van de consumenten vertrouwen online reviews in eenzelfde mate als persoonlijke aanbevelingen;
  • Positieve reviews zorgen bij 73 procent van de consumenten voor meer vertrouwen in het bedrijf;
  • 49 procent van de consumenten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor dit bedrijf te kiezen;
  • 30 procent van de consumenten zien reacties (vanuit het bedrijf) op reviews als essentieel in het beoordelen van lokale bedrijven.
Recensies zijn dus essentieel voor een onderneming en kunnen behoorlijk bijdragen aan bedrijfsgroei. Simpelweg door jouw doelgroep vertrouwen te laten creëren.

Recensies via Google

Het mag inmiddels geen geheim meer zijn: Google vertrouwt haar eigen database het meeste. Je doet er dan ook goed aan om recensies via Google Mijn Bedrijf te gaan verzamelen. Niet alleen voor het gemak en de betrouwbaarheid bij nieuwe klanten: veel goede recensies dragen ook bij aan een betere vindbaarheid in bijvoorbeeld Google Maps of de organische zoekresultaten.

Review websites

Review websites worden in toenemende mate belangrijk. Zo zullen de meeste mensen bekend zijn met het Amerikaanse Yelp, een reviewsite voor restaurants. Maar ook in Nederland zijn er genoeg van dit soort platformen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op ons profiel van Klantenvertellen.nl. Deze review website heeft een hoge autoriteit en neemt een link naar onze website op. Makkelijker kan het bijna niet, toch?

4. Voeg links naar autoritaire partijen toe

Dit klinkt misschien tegennatuurlijk, maar door aan Google te vertellen dat de bron van je content een autoriteit op het internet is, wordt ook jouw betrouwbaarheid groter. Daarnaast speel je jezelf in de kijker door de link toe te voegen. Zo vergroot je de kans dat een van deze partijen teruglinkt naar jouw stuk, bijvoorbeeld als het een mooie aanvulling is op wat zij al hebben geschreven. Let wel op: dit soort links hebben alleen nut als de onderwerpen van beide pagina’s ook daadwerkelijk op elkaar aansluiten. Voeg ook niet teveel uitgaande links toe, want dat gaat ten koste van jouw eigen paginawaarde.

5. Schrijf je in bij directories

Directories, of bedrijfsgidsen, zijn gemaakt om een overzicht te creëren van de bedrijven in een bepaalde regio. Ze hebben vaak een goede autoriteit en dragen vaak bij aan de lokale vindbaarheid. Meer informatie over bedrijfsgidsen vind je in ons blog over lokaal vindbaar worden.

6. Breng de interne linkstructuur op orde

We hebben het tot nu toe gehad over het verkrijgen van links van andere websites. Maar ook op jouw website valt waarschijnlijk nog veel te verbeteren als het op links aankomt. Wist je bijvoorbeeld dat Google links vanaf een homepage de grootste waarde geeft? Zorg dus altijd dat de homepage links naar de belangrijkste pagina’s van de website bevat. Ga er maar eens goed voor zitten en vraag jezelf af: welke pagina’s sluiten op elkaar aan? Zijn er aanvullende diensten? Of is er een serie van blogs verschenen over hetzelfde onderwerp? Het vervolg raad je al; je gaat deze pagina’s met elkaar in verband brengen door ze naar elkaar te linken.

Hoe controleer ik de kwaliteit van een inkomende link?

Je hebt een betrouwbaar uitziende website gevonden met veel content. Een goede link voor mij, denk je. Maar is dat wel zo? Ook websites met veel inhoud kunnen een lage autoriteit hebben. Controleer dus altijd de autoriteit van de verwijzende website voordat je de linkplaatsing aangaat. Er zijn online verschillende tools te vinden die je hierbij kunnen helpen. Deze autoriteit checker van SEOreviewtools is onze favoriet, omdat je de mogelijkheid hebt om 10 URL’s tegelijkertijd in te voeren.

Welke backlinks heb ik al?

Natuurlijk wil je graag weten welke partijen naar jouw website verwijzen en waarom. Gelukkig zijn er online genoeg mogelijkheden om de links naar een website te checken (vaak gratis tot 100 verwijzingen). Deze backlink checker van Ahrefs is erg krachtig en kent bijna alle links op het hele internet. Met Ahrefs check je snel het aantal linkbuilding verwijzende domeinen naar jouw site.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.