In dit blog vertellen we je vanuit onze ervaring hoe je zonder webshop evengoed een online aanwezigheid met producten kunt hebben en toch de verkoop een boost kunt geven. We geven je drie praktijkvoorbeelden van hoe een
webshop in sommige gevallen ook eenvoudiger en goedkoper kan.
Veel ondernemers denken dat zij hun producten online alleen via een “echte” webshop kunnen verkopen. Voor veel kleinere ondernemingen hoeft dit niet altijd het geval te zijn. De keuze voor een webshop heeft wat consequenties. Zo kan de ontwikkeling op zich best een investering zijn, is online marketingkennis welkom en heeft de afhandeling van bestellingen impact voor de gehele organisatie. Maar is dat dan een reden om geen producten online te verkopen? Wij denken van niet.
Vereenvoudig het bestelproces
Het eerste praktijkvoorbeeld komt van één van onze partners: de website (voorheen webshop) van
Great2Go. De website is ingericht om online verse broodjes te bestellen die vervolgens opgehaald kunnen worden bij het dichtstbijzijnde tankstation. Voor dit proces maakte de website voorheen gebruik van de webshop software Woocommerce.
Het effect:
Een trage website en een veel te uitgebreid bestelproces. Tevens viel het voordeel van een winkelmand in het bestelproces in het niet als je bedenkt dat de bestelde broodjes door de klant zelf in de winkel afgerekend worden.
De oplossing:
Voor Great2Go was het handiger om af te stappen van het gebruik van Woocommerce. In plaats daarvan hebben we voorgesteld een simpel bestelformulier op de website te plaatsen.
Het resultaat:
Bestellingen zijn nu eenvoudiger te plaatsen door het gebruik van een veel beknopter en dus efficiënter (contact) bestelformulier. Nu is niet alleen het bestelproces sneller, ook de performance van de website en de hele gebruikservaring van de bezoeker zijn verbeterd. Allemaal factoren die bijdragen aan een hogere conversie.
Creëer een online showroom
Een soortgelijk voorbeeld met een andere twist heeft betrekking op
Barhandig.
Barhandig verkoopt op maat gemaakte barren. Barhandig heeft dus wel producten, maar moet deze in veel gevallen nog (op maat) maken. Dit betekent dat deze maar in beperkte mate gepresenteerd kunnen worden op de website en zeker niet in voorraad staan.
Ook de prijzen worden per bar bepaald. Daarnaast is het fijn voor potentiële klanten om een afspraak te maken om de plannen voor een bar door te spreken.
Dit maakt de website meer tot een showroom dan een daadwerkelijke webshop. En zo hebben we de website ook ingericht. Een overzichtelijke, representatieve showroom met een simpel contactformulier voor geïnteresseerden.
Hou het lokaal
In sommige gevallen is een onderneming zo lokaal dat een Woocommerce of Magento webshop veel te uitgebreid is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bloemist bij jou in de buurt.
Zou jij graag al je gegevens invullen bij het bestellen van een bosje bloemen? Of wil je gewoon zo snel mogelijk jouw bosje bloemen hebben? De kans is groot dat je – net als veel anderen – kiest voor de laatste optie.
Lokale ondernemingen hebben veel baat bij een eenvoudig & converterend bestelproces. Geen omslachtig gedoe, geen winkelmandjes maar gewoon lekker to-the-point.
Ben jij zelf benieuwd of jouw onderneming geschikt is voor een
webshop of misschien wel met minder toe kan? Neem dan geheel vrijblijvend
contact met ons op om eens over de ideeën te gaan sparren.