7 tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren in Google

Home / Blog / 7 tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren in Google

7 tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren in Google
Lokale SEO is de oplossing voor ondernemingen die moeite hebben met lokaal vindbaarheid. Met de tips in dit blog kun je op eigen kracht jouw lokale vindbaarheid (gratis) aanzienlijk verbeteren!

Inhoudsopgave lokale linkbuilding

  1. Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan
  2. Verzamel reviews
  3. Gebruik gestructureerde gegevensopmaak
  4. Zorg voor plaatsingen op lokale websites
  5. Meld je aan bij bedrijfsgidsen
  6. Check op consistentie
  7. Zet je in voor de lokale gemeenschap
Voor veel ondernemingen is het niet per sé interessant om landelijk of internationaal vindbaar te zijn. De 2 voornaamste redenen hiervoor zijn:
  • Het bedrijf is alleen lokaal actief
  • Het bedrijf heeft geen SEO-budget of kennis
Dit kan bijvoorbeeld de voetbalvereniging, een politieke partij of de plaatselijke bakker zijn. Zij hebben er veel meer aan om lokaal gevonden te worden, dan door mensen aan de andere kant van het land. Maar lokale SEO levert nog meer voordelen op: er is regionaal vaak minder concurrentie dan landelijk. Hierdoor wordt het makkelijker om hoger in de zoekresultaten te komen in de gewenste plaats en heb je ook minder budget nodig om dat voor elkaar te krijgen.

1. Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken

Met een Google Mijn Bedrijf vermelding word je al beter zichtbaar in de zoekresultaten. Naast de normale zoekresultaten kun je nu extra waardevolle informatie kwijt. Via Google Mijn Bedrijf kun je veel extra bedrijfsinformatie kwijt. Zoek je bijvoorbeeld “kapper + locatie”? Dan krijg je gelijk behoorlijk wat informatie over kappers op die locatie. Zo is er ruimte voor adres- en contactgegevens, maar ook voor openingstijden en foto’s. Door adresgegevens aan Google te verstrekken rank je niet alleen lokaal beter, maar krijg je ook meer zichtbaarheid op de eerste pagina van de zoekresultaten. Gebruik je een meer algemene zoekterm zoals “kapper”? Ook dan zal Google op basis van de locatie zoekresultaten genereren. Local SEO snijdt het mes dus aan twee kanten. Een ander voordeel is dat de Google Mijn Bedrijf resultaten vaak nog boven de reguliere zoekresultaten getoond worden. Een veel grotere kans dus voor jou als lokale ondernemer om toch die klik naar jouw website te behalen.

2. Begin met reviews verzamelen

De oranje sterren in bovenstaande afbeelding vallen behoorlijk op, vind je ook niet? Om deze sterren te krijgen vraag je simpelweg aan klanten of bezoekers om een recensie achter te laten bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding. Dit kost hen een paar seconden van hun tijd, terwijl ze jou en toekomstige klanten enorm helpen door de review achter te laten. Je krijgt al sterren vanaf de eerste recensie, waardoor het effect op de zichtbaarheid gelijk in werking treedt. Uit een onderzoek van MOZ blijkt dat reviews wel degelijk als ranking signaal worden meegenomen door Google. Dit betekent: hoe meer (positieve) reviews, hoe hoger het effect op jouw lokale vindbaarheid. Daarnaast hebben potentiële klanten gelijk een idee van de klanttevredenheid. Veel Nederlandse ondernemingen verzamelen reviews via Klantenvertellen.nl. Deze tool biedt extra duidelijkheid voor bezoekers. Door reviews op deze manier te presenteren, zien (potentiële) klanten direct jouw gemiddelde cijfer. Je kunt het ‘keurmerk’ zelf op je website plaatsen:

3. Maak gebruik van gestructureerde gegevensopmaak

Schema.org structured data make-up

Na tip 1 heb je netjes de contactgegevens in Google Mijn Bedrijf gezet. Google wil echter meer weten. Ook de bedrijfsinformatie op jouw website is belangrijk voor Google. Je kunt deze er zelf op zetten, maar beter is om een zogeheten gestructureerde gegevensopmaak mee te geven met de data. Dit ziet er als volgt uit:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”> <span itemprop=”name”>Specialist in Websites</span> <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”> <span itemprop=”streetAddress”>Robijnstraat 11</span> <span itemprop=”postalCode”>1812 RB</span> <span itemprop=”addressLocality”>Alkmaar</span> <span itemprop=”addressRegion”>Noord-Holland</span> </div> <span itemprop=”telephone”>072-2010300</span> <span itemprop=”email”>info@specialistinwebsites.nl</span> <link itemprop=”image” href=” https://specialistinwebsites.nl-content/uploads/2018/08/siw-logo.svg “> </div>
Dit lijkt ingewikkeld, maar gelukkig kun je deze code zo gebruiken. Pas de dikgedrukte gedeeltes aan met je eigen website informatie en kopieer het simpelweg in de code van je website. Indien je hier hulp bij nodig hebt, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Google Maps

Een gestructureerde opmaak van bedrijfsgegevens draagt al behoorlijk bij aan de lokale vindbaarheid. Maar op basis van alleen een straatnaam of postcode zullen veel mensen nog steeds niet direct weten waar jij precies gevestigd bent. Gelukkig is dit tegenwoordig goed te visualiseren met Google Maps. Door de kaart op je website te plaatsen kunnen bezoekers in één oogopslag zien waar je precies gevestigd bent. Een Google Maps kaart op de website geeft extra duidelijkheid over de vestigingslocatie.

4. Zorg voor plaatsingen op lokale websites

Linkbuilding gaat altijd over relevantie. Je bent bij het vergaren van backlinks constant bezig met het beoordelen van de relevantie van de website waar je graag een link van wilt. Maar wanneer is een site relevant? Het is vaak lastig om een goede link te krijgen van een lokale ondernemer, die ook nog eens relevant is aan het onderwerp van jouw website. In onze ogen is een lokale link dan ook bijna automatisch relevant. Er is een ‘match’ tussen beide websites, namelijk de locatie. Wanneer lokale vindbaarheid het belangrijkste doel is, kunnen lokale websites een grotere rol spelen dan sterke, autoritaire websites. Maar op wat voor sites meld je je zelf dan aan? Dat kunnen er een heleboel zijn. Denk maar aan de sportschool, de voetbalvereniging of de plaatselijke middelbare school. Deze websites krijgen vaak ook redelijk wat maandelijkse bezoekers, iets wat mooi meegenomen is voor het vergroten van de eigen naamsbekendheid. Het zal niet altijd even makkelijk zijn om een link te krijgen, maar samen sta je lokaal sterk.

5. Meld je aan bij bedrijfsgidsen

Op internet zijn talloze bedrijfsgidsen te vinden. De één succesvoller dan de ander, maar allemaal dienen ze hetzelfde doel: de gebruiker snel een overzicht geven van de lokale bedrijven waar hij naar op zoek is. Eén van de bekendste voorbeelden van een bedrijfsgids is De Telefoongids. Bedrijfsgidsen zijn interessant voor lokale SEO, omdat ze je de kans geven om (vaak gratis) contactgegevens online te verspreiden. Daarnaast is het vaak een extra bron voor extra reviews en een goede link naar jouw website, omdat de gidsen een hoge autoriteit hebben binnen Google. Om extra inspiratie op te doen voor lokale linkbuilding via bedrijfsgidsen kun je gebruik maken van deze lijst met 20 websites om hoger te scoren in Google Maps.

6. Check op consistentie

De kans dat je gaat stijgen in de lokale zoekresultaten wordt aanzienlijk vergroot als je consistent bent. Staan je bedrijfsnaam, adres en contactgegevens overal hetzelfde ingesteld? Of maak je bij de ene vermelding gebruik van het achtervoegsel B.V. en bij de andere niet? Staan er niet nog ergens oude of verkeerde bedrijfsgegevens op het internet? Of heeft onverhoopt een concurrent jouw data bij bepaalde vermeldingen aangepast? Staat je telefoonnummer op elke mogelijke plek vermeld? Controleer de juistheid van je gegevens over het hele internet, zoals Google Mijn Bedrijf, de eigen website, bedrijfsgidsen en alle andere mogelijke plekken waar jouw bedrijfsinformatie te vinden is. Tip: maak een Excel bestand aan waarin je jouw lokale vermeldingen bijhoudt. Dit maakt wijzigingen doorvoeren in de toekomst een stuk eenvoudiger en overzichtelijker!

7. Zet je in voor de lokale gemeenschap

Door je regelmatig in te zetten voor de lokale gemeenschap, wordt de kans op meer naamsbekendheid al aanzienlijk vergroot. Een goede manier om dit te doen is het organiseren of sponseren van evenementen. De website van de lokale voetbalvereniging heeft vaak behoorlijk wat maandelijkse bezoekers. Een vermelding op zo’n site levert je niet alleen een extra lokale link op: vaak staat je bedrijfslogo vermeld op de site, maar ook langs het veld, in de kantine of in het maandblad. Zeker de moeite waard om eens een keer te kijken wat er op dat gebied mogelijk is!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.