13 Tips voor het schrijven van webteksten

Home / Blog / 13 Tips voor het schrijven van webteksten

13 Tips voor het schrijven van webteksten
Het schrijven van een pakkende webtekst is niet vanzelfsprekend. Je wilt goed gevonden worden, de doelgroep boeien en tegelijkertijd ook een product of dienst verkopen. Zonder de juiste kennis is het lastig om je concurrenten voor te blijven. In deze gids laten we je zien hoe je een effectieve tekst schrijft voor op jouw website, een tekst waarmee je opvalt en een meerwaarde is voor jouw websitebezoeker.

Inhoudsopgave

    1. Doelgroep bepalen
    2. Opbouw van de tekst
    3. Word een probleemoplosser
    4. Bepaal relevante zoekwoorden
    5. Zet zoekwoorden op de juiste plek
    6. Begin met de belangrijkste informatie
    7. Maak gebruik van voorbeelden
    8. Zorg voor een consistente tone of voice
    9. Maak de tekst leesbaar
    10. Voeg call-to-actions toe
    11. Praat niet teveel over jezelf
    12. Gebruik niet teveel vaktermen
    13. Kopieer geen teksten

Do #1: Doelgroep bepalen

Een goede online tekst richt zich op de juiste doelgroep. Hierbij is de aanspreekvorm erg belangrijk. De informatieve teksten van Tweakers.net richten zich voornamelijk op technisch geschoolde mensen, terwijl de losse teksten van GeenStijl zich richten op een heel andere doelgroep. Beide websites kun je succesvol noemen in hun branche. Het schrijven van online teksten begint dus bij het kennen van de doelgroep. Op basis van de doelgroep kan bepaald worden wat de aanspreekvorm moet worden. En zelfs of er een aanspreekvorm moet zijn. Bedrijven die industriële producten leveren hebben er meer baat bij om zich puur op de feiten te richten, niet om een potentiële klant aan te spreken. Blogs kunnen lezers aan zich binden door ze “persoonlijk” aan te spreken met “je”.

Do #2: Opbouw van de tekst

De correcte opbouw van een online tekst hangt erg af van de informatie die je kwijt wilt. Blogartikelen moeten beginnen met een soort warmmakertje om lezers geïnteresseerd te houden. Informatieve teksten hebben meer baat bij de traditionele (wetenschappelijke) opbouw waarbij er begonnen wordt met een inleiding en eventueel een samenvatting. Ook hier gaat het uiteindelijk om de doelgroep. Artikelen met gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp kunnen rekenen op genoeg interesse van de doelgroep als door de inleiding maar duidelijk wordt wat ze van de tekst mogen verwachten. Blogs bedienen een in essentie ongeïnteresseerde doelgroep die vooral titels scannen. Zij zijn niet op zoek naar diepgaande teksten, meer naar weetjes. Als de titel niet pakkend is haakt het grootste deel al af. Bij blogs kan het slim zijn om grote onderwerpen op te splitsen in diverse kleinere onderwerpen en deze onderling te linken. Zo creëer je een prettig leesbaar web van informatie die door zoekmachines snel wordt geïndexeerd.

Do #3: Word een probleemoplosser voor jouw doelgroep

We hebben zojuist de doelgroep bepaald. Vraag je nu eens af: zitten je bezoekers te wachten op de informatie die je wilt delen? Onze ervaring leert dat een bezoeker bij jou aanklopt omdat hij een probleem heeft en dus een oplossing zoekt. Een goede insteek is dus om het probleem van de bezoeker op te lossen. Ga na welke vragen je het meest ontvangt, welke pagina’s van je website het meest bezocht worden en waar de bezoeker afhaakt. Gebruik deze data vervolgens als input voor potentiële onderwerpen. Of de doelgroep nou op zoek is naar een recept voor een goddelijke appeltaart of naar de specifieke specificaties van een mobiele telefoon, jij hebt het antwoord. Dagelijks worden miljarden vragen en zoekopdrachten ingevoerd in Google’s zoekbalk. Ook Google wil een probleemoplosser zijn en richt zich steeds meer op het vraag-antwoord principe. Stel dat de zoekvraag is: hoe bak ik een appeltaart? Dan is jouw onderwerp: zo bak je een appeltaart!

Do #4: Zoekwoorden bepalen

Stap 4 is het bepalen van de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. In het geval van appeltaart kun je op verschillende zoekwoorden uitkomen:
  • Appeltaart
  • Appeltaart bakken
  • Hoe bak ik een appeltaart?
  • Recept appeltaart
  • Lekkerste appeltaart recept
Heb je hulp nodig om inspiratie op te doen? Onze favoriete tools voor het bepalen van zoekwoorden zijn de Zoekwoordplanner van Google en Neil Patel’s Ubersuggest. Voer simpelweg een zoekwoord in en deze tools geven je allerlei mogelijke variaties ervoor terug.

Do #5: Zoekwoorden op de juiste plek zetten

Goed, je weet nu welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken. Nu is het zaak om deze op de juiste plaats te verwerken. Er zijn een aantal plekken waar je jouw zoekwoord in ieder geval wilt zetten:
  • In de titel van de pagina (H1)
  • In een of meerdere tussenkopjes (H2 en H3)
  • In het begin van de tekst
  • In de URL
  • In de meta-descriptie
  • In een afbeelding
De YOAST SEO-plugin van WordPress is hierbij een echte life-saver: deze vertelt je per pagina precies waar de verbeterpunten voor jouw SEO liggen. De YOAST plug-in geeft je meer SEO mogelijkheden en geeft automatisch gewenste verbeteringen aan in volgorde van prioriteit. Tip: een pagina vol zetten met een zoekwoord wordt niemand vrolijk van. Bezoekers en Google zullen jouw website dan ook afstraffen door hier niet meer op bezoek te komen. Kom je toch in de situatie dat je meer zoekwoorden plaatst op een pagina dan de hierboven aangegeven plekken? Probeer dan gebruik te maken van synoniemen.

Do #6: Begin met de belangrijkste informatie

De gemiddelde bezoeker is zijn aandacht al na 15 seconden kwijt. Je moet dus binnen een kwart minuut zorgen voor binding met jouw merk. En dat kun je alleen maar doen door de bezoeker direct de belangrijkste informatie te verstrekken. Begin je pagina altijd met een spetterende opening om de lezer aan te spreken, te boeien en vast te houden.

Do #7: Maak gebruik van voorbeelden

Gebruik voorbeelden om jouw bezoeker een beeld bij jouw teksten te laten vormen. Dit kan van alles zijn, het neemt de bezoeker aan de hand mee en zorgt ervoor dat ze binding met jou en je product krijgen. Schrijf bijvoorbeeld over de inspiratie die jou tot dat specifieke appeltaart recept heeft geleid of van die ene keer dat je naar een masterclass taarten bakken bent geweest en de technische kneepjes onder de knie kreeg die zo belangrijk zijn voor het bakken van de appeltaart. Let op: de bezoeker wil weten hoe jij je onderscheidt van al die andere taartenbakkers. Het verhaal dat jij bij je product kunt vertellen is bij het schrijven van webteksten dus erg belangrijk.

Do #8: Zorg voor een consistente tone of voice

De tone of voice is de stem van jouw merk, afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken. Gebruik tijdens het schrijven van webteksten een consistente tone of voice. Drie vuistregels hiervoor zijn:
  • De tone of voice is in eerste instantie altijd afgestemd op de doelgroep
  • Wissel niet tussen wollig en hip taalgebruik
  • Kies voor een formele (u) of informele (je) aanspreekvorm en blijf hierbij

Do #9: Maak de tekst leesbaar

Website eigenaren zijn snel geneigd om grote stukken tekst op hun website te publiceren. Uiteraard heb je als ondernemer een verhaal te vertellen, maar je wilt ook dat bezoekers het daadwerkelijk lezen. En dat gaan ze alleen doen als jij het ze zo makkelijk mogelijk maakt. We geven je een paar tips om een online tekst prettig leesbaar te maken:

Maak gebruik van tussenkoppen

Tussenkoppen hebben niet alleen effect op jouw SEO. Ze helpen ook mee om de pagina leesbaarder te maken. Gebruikers zijn koppensnellers: ze scannen vaak eerst de koppen om te kijken of zij kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg dus dat de koppen duidelijk communiceren waar de tekst over gaat om geen gebruikers kwijt te raken.

Grootte tekst & typografie

Moet jij ook wel eens zo erg met je ogen knijpen om iets te lezen dat je er hoofdpijn van krijgt? Dat is niet prettig en wil je natuurlijk altijd voorkomen. De grootte van de letters en de gebruikte typografie hebben veel effect op de leesbaarheid van een website. Als je van een scherm af leest, is het prettig als er gebruik wordt gemaakt van grote en duidelijke letters. Als je niet zeker weet of je het goede lettertype hebt gekozen kun je altijd terugvallen op één van de Google fonts: Open Sans, Lato, Roboto of Source Sans Pro. Deze lettertypes zijn gemaakt om online goed leesbaar te zijn.

Wissel af met content

Maak gebruik van afbeeldingen, video, opsommingen, witruimtes, koppen en korte alinea’s. Zo maak je het voor een bezoeker prettig om de pagina te scannen en vervolgens te lezen. Maar dit heeft nog een voordeel: Google wordt erg blij van het afwisselen van content op deze manier. En dat is gelijk weer goed voor jouw SEO scores.

Do #10: Call-to-action toevoegen

Je hebt er nu alles aan gedaan om de bezoeker te boeien en een prettige ervaring te bieden tijdens het bezoeken van jouw website. Nu is het tijd om hem tot klant om te toveren! Hiervoor gebruik je een zogenoemde call to action. Dit is een grote opvallende knop waarin precies staat wat je van de gebruiker verwacht. Een CTA kan bijvoorbeeld zijn: koop nubestel hierneem contact op of offerte aanvragen. Zonder call-to-action (de naam zegt het al) wordt de bezoeker niet aangezet tot actie en zal hij dus alsnog jouw website verlaten zonder zijn (en jouw) doel bereikt te hebben. Ubersuggest maakt gebruik van een uiterst duidelijke call-to-action in contrasterende kleuren ten opzichte van de rest van de website.

Don’t #1: Te veel over jezelf praten

Dit is een van de grootste valkuilen tijdens het schrijven van webteksten. Je bent namelijk al snel geneigd om veel over jezelf te vertellen op jouw website. Maar jouw bezoeker komt daar niet per se voor: die wil graag weten wat voor hem precies de voordelen zijn om bij jou iets te kopen. Gebruik je een speciaal soort boekweitmeel voor je appeltaart? Zet dan in op de voordelen voor de klant: Wel taart eten maar niet teveel aankomen? Wij bakken al onze taarten met boekweitmeel: heerlijk, gezond en laag in calorieën.

Don’t #2: Vaktermen gebruiken

Natuurlijk ben je een expert in wat je doet en daarom sluipt het gebruik van vaktermen al snel in jouw teksten. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen! Het maakt een bezoeker namelijk niet uit of jij jouw appeltaart fonceert, couvreert of glaceert. Deze termen zeggen de gemiddelde websitebezoeker weinig en dit kan je als vakman ook niet verwachten. Wat hij wel belangrijk vindt: de smaak, het soort meel (glutenvrij of niet) en het verhaal achter de taart. Zorg dus altijd dat de tekst aansluit bij de wensen van jou (potentiële) klanten.

Don’t #3: Teksten kopiëren

Soms denken website eigenaren dat het slim is om van de concurrent te kopiëren; zijn staan ten slotte ook met die tekst in de top van de zoekresultaten. Op de vraag of dit een slimme tactiek is kunnen we een kort antwoord geven: nee. Waarom niet? Ten eerste heb je hier te maken met copyright. De tekst die je kopieert is eigendom van de onderneming en dus maak je inbreuk op copyright als je deze tekst klakkeloos kopieert. Een beetje inspiratie opdoen mag natuurlijk altijd. Ten tweede zal Google jouw site niet gaan ranken als je een tekst klakkeloos kopieert. De algoritmes die gebruikt worden zijn inmiddels slim genoeg om te weten wat originele content is en welke content ‘gestolen’ is. Zorg dus altijd dat je vanuit jouw autoriteit schrijft en teksten niet kopieert.

Hulp bij het schrijven van webteksten

Kom je er niet helemaal uit met het schrijven van jouw webteksten? Geen probleem! Wij zijn er om te helpen. We kunnen teksten voor je schrijven, of advies geven over hoe jij je teksten het beste kunt inzetten. Je hoeft alleen maar even contact op te nemen.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.