13 Tips voor het schrijven van webteksten
Het schrijven van een pakkende webtekst is niet vanzelfsprekend. Je wilt goed gevonden worden, de doelgroep boeien en tegelijkertijd ook een product of dienst verkopen. Zonder de juiste kennis is het lastig om je concurrenten voor te blijven. In deze gids laten we je zien hoe je een effectieve tekst schrijft voor op jouw website, een tekst waarmee je opvalt en een meerwaarde is voor jouw websitebezoeker.
Inhoudsopgave
-
- Doelgroep bepalen
- Opbouw van de tekst
- Word een probleemoplosser
- Bepaal relevante zoekwoorden
- Zet zoekwoorden op de juiste plek
- Begin met de belangrijkste informatie
- Maak gebruik van voorbeelden
- Zorg voor een consistente tone of voice
- Maak de tekst leesbaar
- Voeg call-to-actions toe
- Praat niet teveel over jezelf
- Gebruik niet teveel vaktermen
- Kopieer geen teksten
Do #1: Doelgroep bepalen
Een goede online tekst richt zich op de juiste doelgroep. Hierbij is de aanspreekvorm erg belangrijk. De informatieve teksten van Tweakers.net richten zich voornamelijk op technisch geschoolde mensen, terwijl de losse teksten van GeenStijl zich richten op een heel andere doelgroep. Beide websites kun je succesvol noemen in hun branche. Het schrijven van online teksten begint dus bij het kennen van de doelgroep. Op basis van de doelgroep kan bepaald worden wat de aanspreekvorm moet worden. En zelfs of er een aanspreekvorm moet zijn. Bedrijven die industriële producten leveren hebben er meer baat bij om zich puur op de feiten te richten, niet om een potentiële klant aan te spreken. Blogs kunnen lezers aan zich binden door ze “persoonlijk” aan te spreken met “je”.Do #2: Opbouw van de tekst
De correcte opbouw van een online tekst hangt erg af van de informatie die je kwijt wilt. Blogartikelen moeten beginnen met een soort warmmakertje om lezers geïnteresseerd te houden. Informatieve teksten hebben meer baat bij de traditionele (wetenschappelijke) opbouw waarbij er begonnen wordt met een inleiding en eventueel een samenvatting. Ook hier gaat het uiteindelijk om de doelgroep. Artikelen met gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp kunnen rekenen op genoeg interesse van de doelgroep als door de inleiding maar duidelijk wordt wat ze van de tekst mogen verwachten. Blogs bedienen een in essentie ongeïnteresseerde doelgroep die vooral titels scannen. Zij zijn niet op zoek naar diepgaande teksten, meer naar weetjes. Als de titel niet pakkend is haakt het grootste deel al af. Bij blogs kan het slim zijn om grote onderwerpen op te splitsen in diverse kleinere onderwerpen en deze onderling te linken. Zo creëer je een prettig leesbaar web van informatie die door zoekmachines snel wordt geïndexeerd.Do #3: Word een probleemoplosser voor jouw doelgroep
We hebben zojuist de doelgroep bepaald. Vraag je nu eens af: zitten je bezoekers te wachten op de informatie die je wilt delen? Onze ervaring leert dat een bezoeker bij jou aanklopt omdat hij een probleem heeft en dus een oplossing zoekt. Een goede insteek is dus om het probleem van de bezoeker op te lossen. Ga na welke vragen je het meest ontvangt, welke pagina’s van je website het meest bezocht worden en waar de bezoeker afhaakt. Gebruik deze data vervolgens als input voor potentiële onderwerpen. Of de doelgroep nou op zoek is naar een recept voor een goddelijke appeltaart of naar de specifieke specificaties van een mobiele telefoon, jij hebt het antwoord. Dagelijks worden miljarden vragen en zoekopdrachten ingevoerd in Google’s zoekbalk. Ook Google wil een probleemoplosser zijn en richt zich steeds meer op het vraag-antwoord principe. Stel dat de zoekvraag is: hoe bak ik een appeltaart? Dan is jouw onderwerp: zo bak je een appeltaart!Do #4: Zoekwoorden bepalen
Stap 4 is het bepalen van de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. In het geval van appeltaart kun je op verschillende zoekwoorden uitkomen:- Appeltaart
- Appeltaart bakken
- Hoe bak ik een appeltaart?
- Recept appeltaart
- Lekkerste appeltaart recept
Do #5: Zoekwoorden op de juiste plek zetten
Goed, je weet nu welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken. Nu is het zaak om deze op de juiste plaats te verwerken. Er zijn een aantal plekken waar je jouw zoekwoord in ieder geval wilt zetten:- In de titel van de pagina (H1)
- In een of meerdere tussenkopjes (H2 en H3)
- In het begin van de tekst
- In de URL
- In de meta-descriptie
- In een afbeelding
Do #6: Begin met de belangrijkste informatie
De gemiddelde bezoeker is zijn aandacht al na 15 seconden kwijt. Je moet dus binnen een kwart minuut zorgen voor binding met jouw merk. En dat kun je alleen maar doen door de bezoeker direct de belangrijkste informatie te verstrekken. Begin je pagina altijd met een spetterende opening om de lezer aan te spreken, te boeien en vast te houden.Do #7: Maak gebruik van voorbeelden
Gebruik voorbeelden om jouw bezoeker een beeld bij jouw teksten te laten vormen. Dit kan van alles zijn, het neemt de bezoeker aan de hand mee en zorgt ervoor dat ze binding met jou en je product krijgen. Schrijf bijvoorbeeld over de inspiratie die jou tot dat specifieke appeltaart recept heeft geleid of van die ene keer dat je naar een masterclass taarten bakken bent geweest en de technische kneepjes onder de knie kreeg die zo belangrijk zijn voor het bakken van de appeltaart. Let op: de bezoeker wil weten hoe jij je onderscheidt van al die andere taartenbakkers. Het verhaal dat jij bij je product kunt vertellen is bij het schrijven van webteksten dus erg belangrijk.Do #8: Zorg voor een consistente tone of voice
De tone of voice is de stem van jouw merk, afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken. Gebruik tijdens het schrijven van webteksten een consistente tone of voice. Drie vuistregels hiervoor zijn:- De tone of voice is in eerste instantie altijd afgestemd op de doelgroep
- Wissel niet tussen wollig en hip taalgebruik
- Kies voor een formele (u) of informele (je) aanspreekvorm en blijf hierbij