WordPress Live Chat op je website: doen of niet?
WordPress Live Chat is de nieuwste functie van WordPress. De nieuwe, gratis te gebruiken chatbox is zeer gebruiksvriendelijk en kent veel verschillende opties. In deze blog vertellen we waarom en hoe een chatfunctie wél voor jou kan werken.
De meningen over chatboxen zijn onder zowel consumenten als ondernemers verdeeld: de ene consument ervaart het als vervelend en opdringerig, een ander als plezierig en behulpzaam. Vanuit ondernemingen wordt een livechat vaak gezien als een extra, tijdrovend blok aan het been. Maar waarom eigenlijk?
Uit onderzoek blijkt tenslotte: het goed implementeren van een livechat vergroot de kans op een conversie met 82% en de gemiddelde uitgave stijgt met maar liefst 13%. Een goed geïmplementeerde chatbox wordt dus wel gewaardeerd door de consument! Kijk maar eens wat een direct antwoord via de website met het consumentenvertrouwen kan doen:
Bovenstaande afbeeldingen laat aanzienlijke stijgingen zien. Toch horen we vaak dezelfde argumenten van ondernemers om geen chatbox te gaan gebruiken:
- Ik wil mijn klanten niet direct lastigvallen met een chatbox!
- Er moet de hele dag iemand aanwezig zijn om te antwoorden.
- Klanten willen niet direct hun persoonsgegevens met mij delen.
- De uitstraling van chatbox past niet bij mijn huisstijl
- Ik wil alleen met vaste klanten chatten
- Chatboxen van derden zijn niet veilig
Ik wil mijn klanten niet direct lastigvallen met een chatbox!
Een van de grootste ergernissen die websitebezoekers hebben bij een chatfunctie is dat zij bij een bezoek direct een chatbox een beeld krijgen. Je wilt je bezoekers in de meeste gevallen dus liever niet direct lastigvallen met een chat pop-up. Gelukkig heb je met WP Live Chat de mogelijkheid om een vertraging in te stellen, waardoor de chat pas na een bepaald aantal seconden verschijnt.Er moet de hele dag iemand aanwezig zijn om te antwoorden
Bovenstaande stelling is naar onze mening gedeeltelijk waar. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat bezoekers binnen 60 seconden een reactie verwachten. Maar wat nou als je niet binnen de gewenste tijd kunt reageren? Moet je al die klanten dan maar laten lopen? Wij denken van niet. WP Live chat heeft namelijk 2 opties om hierbij te ondersteunen:- Laat de bezoeker zijn vraag via e-mail opsturen. Zo krijgt hij alsnog zijn gewenste antwoord binnen afzienbare tijd en heb jij als ondernemer weer een contactmoment te pakken.
- Zet de chatbox uit op momenten dat je afwezig bent. Dan weet je zeker dat potentiële klanten geen antwoord verwachten.