Succesvolle A/B test uit te voeren in 5 stappen
Toen ik net kwam kijken in de wereld van e-commerce, stond ik er keer op keer weer versteld van: hoe een minimale aanpassing toch significant invloed kon uitoefenen op de conversie ratio. Zo zorgde alleen al het wijzigen van de locatie van een menu voor een forse conversie stijging. Daarentegen hadden de meest logische aanpassingen weer negatieve gevolgen voor de conversie. Eén conclusie kon ik al snel trekken: meten is weten! Maar hoe dan?
A/B testen met een website
A/B testen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van marketing. Vrijwel elke grote (online) partij maakt er gebruik van. Maar ook bij kleinere bedrijven slaat de trend aan. Wat is een A/B test precies? En welke stappen moet je ondernemen bij het uitvoeren van een succesvolle A/B test? Je leest het in deze blog!Wat is een A/B test?
Tijdens een A/B test worden twee verschillende weergaven van een website afgewisseld per bezoeker. Zo wordt de ene 50% van de bezoekers naar versie A geleid en de andere 50% van de bezoekers naar versie B. De software waarmee je de A/B test hebt opgesteld meet vervolgens welke van de twee varianten de hoogste conversie ratio oplevert.Hoe zet je een succesvolle A/B test op?
Stap 1: Analyseren
De eerste stap bij het optimaliseren van je website, is erachter komen waar de knelpunten liggen. Om te beginnen kun je jouw eigen expertise gebruiken. Een handige inspiratiebron hiervoor is het lift model. Dit model houdt rekening met de volgende factoren:- Waarde propositie: wat zijn de voordelen van jouw product of dienst voor de gebruiker?
- Relevantie: is jouw content relevant voor de gebruiker?
- Duidelijkheid: wordt jouw waarde propositie duidelijk gecommuniceerd?
- Afleidingen: zijn er elementen op jouw website die bezoekers afleiden van het uiteindelijke doel? Bijvoorbeeld door weg te klikken naar andere content of een externe website. (Tip: Mocht je links naar externe websites op je pagina hebben staan, laat deze altijd in een nieuw tabblad openen).
- Angst: bevat jouw website content die zorgt voor twijfel bij jouw bezoeker?
- Urgentie: is het duidelijk waarom de bezoeker NU een conversie moet doen? Wat voor voordeel haalt hij eruit?
- Via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen
- Hoelang bezoekers op een bepaalde pagina blijven
- Op welke pagina je bezoekers afhaken