Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?
Promoot je weleens een bericht op Facebook? Je kent het wel, die bekende knop “Bericht promoten”. Ideaal voor Facebook, NIET ideaal voor jou! Maar waarom niet?
Om te beginnen zijn er drie manieren waarop je een advertentie kunt maken in Facebook:
- Door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, die je vindt onder ieder bericht op je Facebook pagina.
- Door naar ‘Advertenties maken’ te gaan in de menubalk van je profiel.
- Door de ‘Power Editor’ te gebruiken.
De gemakkelijkste weg: het promoten van je bericht via de bekende knop
De meeste ondernemers kiezen bij het maken van een advertentie logischerwijs voor de makkelijkste weg. Ze klikken onder een bericht op de knop ‘bericht promoten’. Wat veel ondernemers vervolgens merken, is dat hun advertenties niet zo goed scoren als dat zij zouden willen. Ze zien te weinig resultaat. Wat hier vaak uit resulteert is het geval dat een ondernemer zijn vertrouwen in Facebook marketing verliest. De oorzaak hiervoor kunnen we vinden in de instellingen van de advertenties. Facebook blijft tenslotte een bedrijf dat erop gericht is om winst te maken. Hoe sneller zij geld kunnen krijgen van nietsvermoedende adverteerders, hoe beter. De ‘snelle’ optie kent dan ook veel minder instellingen en er zit vaak geen marketinggedachte achter het promoten van een losstaand bericht. Hierdoor bereikt het bericht een zeer gevarieerde doelgroep en vallen resultaten al snel tegen. Nu kunnen wij je vertellen: Facebook advertenties werken wel, maar moet je vaak een geavanceerdere weg kiezen om deze advertenties in te stellen. Want het kiezen voor ‘bericht promoten’ is NIET de meest effectieve of goedkoopste manier om je product of dienst te promoten.De beperkingen van het promoten van een Facebook bericht
Kies je voor ‘bericht promoten’ dan heb je zoals gezegd te maken met een boel beperkingen. Denk hierbij aan:- Keuze uit slechts een paar doelgroepen. Meestal zijn dat je fans, de vrienden van je fans, en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats.
- Het NIET kunnen aangeven wat het doel van de campagne is: wil je bijvoorbeeld graag meer likes of juist meer kliks naar je website?
- Je kunt niet aangeven waar je berichten wilt plaatsen: misschien wil je ook wel gebruik maken van Instagram advertising via Facebook.
De betere keuze om een Facebook bericht te promoten
Klikken op ‘bericht promoten’ is dus niet the way to go. Maar wat doe je dan wel? Beter is het te kiezen voor ‘advertenties maken’ in de menubalk van je profiel, of om de Power Editor te gebruiken. Die laatste is iets ingewikkelder in gebruik, maar biedt ook meer mogelijkheden. Zeker wanneer je gelijktijdig meerdere advertenties laat lopen (of wil testen wat voor jouw product of dienst werkt). Het continu testen van advertenties wordt door ons altijd aangeraden, omdat je alleen zo de effectiviteit van jouw campagne kunt vergelijken. Neem ook eens een kijkje naar de Power Editor. (Let op: de Power Editor werkt niet in iedere browser). Ben je nog redelijk nieuw in de wereld van Facebook Advertenties? Start dan gewoon met het maken van een advertentie via ‘Advertenties maken’ in je menu.Werken met de Power Editor
De kracht van de Power Editor zit hem dus in de uitgebreide mogelijkheden die het biedt. Zo heb je hier wel de mogelijkheid om gerichte doelen te kiezen:Kies je plaatsingen
Facebook is een groot platform en er zijn dan ook veel mogelijkheden om advertenties te tonen. Een greep uit de vele opties zijn onder andere:- Facebook tijdlijn
- Instagram tijdlijn
- Instagram/Facebook stories
- Facebook Marketplace
- Facebook Messenger
- Alleen Android of iOS devices