7 tips om de lokale vindbaarheid te verbeteren in Google
Lokale SEO is de oplossing voor ondernemingen die moeite hebben met lokaal vindbaarheid. Met de tips in dit blog kun je op eigen kracht jouw lokale vindbaarheid (gratis) aanzienlijk verbeteren!
Inhoudsopgave lokale linkbuilding
- Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan
- Verzamel reviews
- Gebruik gestructureerde gegevensopmaak
- Zorg voor plaatsingen op lokale websites
- Meld je aan bij bedrijfsgidsen
- Check op consistentie
- Zet je in voor de lokale gemeenschap
- Het bedrijf is alleen lokaal actief
- Het bedrijf heeft geen SEO-budget of kennis
1. Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken
Met een Google Mijn Bedrijf vermelding word je al beter zichtbaar in de zoekresultaten. Naast de normale zoekresultaten kun je nu extra waardevolle informatie kwijt. Zoek je bijvoorbeeld “kapper + locatie”? Dan krijg je gelijk behoorlijk wat informatie over kappers op die locatie. Zo is er ruimte voor adres- en contactgegevens, maar ook voor openingstijden en foto’s. Door adresgegevens aan Google te verstrekken rank je niet alleen lokaal beter, maar krijg je ook meer zichtbaarheid op de eerste pagina van de zoekresultaten. Gebruik je een meer algemene zoekterm zoals “kapper”? Ook dan zal Google op basis van de locatie zoekresultaten genereren. Local SEO snijdt het mes dus aan twee kanten. Een ander voordeel is dat de Google Mijn Bedrijf resultaten vaak nog boven de reguliere zoekresultaten getoond worden. Een veel grotere kans dus voor jou als lokale ondernemer om toch die klik naar jouw website te behalen.2. Begin met reviews verzamelen
De oranje sterren in bovenstaande afbeelding vallen behoorlijk op, vind je ook niet? Om deze sterren te krijgen vraag je simpelweg aan klanten of bezoekers om een recensie achter te laten bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding. Dit kost hen een paar seconden van hun tijd, terwijl ze jou en toekomstige klanten enorm helpen door de review achter te laten. Je krijgt al sterren vanaf de eerste recensie, waardoor het effect op de zichtbaarheid gelijk in werking treedt. Uit een onderzoek van MOZ blijkt dat reviews wel degelijk als ranking signaal worden meegenomen door Google. Dit betekent: hoe meer (positieve) reviews, hoe hoger het effect op jouw lokale vindbaarheid. Daarnaast hebben potentiële klanten gelijk een idee van de klanttevredenheid. Veel Nederlandse ondernemingen verzamelen reviews via Klantenvertellen.nl. Deze tool biedt extra duidelijkheid voor bezoekers. Door reviews op deze manier te presenteren, zien (potentiële) klanten direct jouw gemiddelde cijfer. Je kunt het ‘keurmerk’ zelf op je website plaatsen:3. Maak gebruik van gestructureerde gegevensopmaak
Schema.org structured data make-up
Na tip 1 heb je netjes de contactgegevens in Google Mijn Bedrijf gezet. Google wil echter meer weten. Ook de bedrijfsinformatie op jouw website is belangrijk voor Google. Je kunt deze er zelf op zetten, maar beter is om een zogeheten gestructureerde gegevensopmaak mee te geven met de data. Dit ziet er als volgt uit:<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”> <span itemprop=”name”>Specialist in Websites</span> <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”> <span itemprop=”streetAddress”>Robijnstraat 11</span> <span itemprop=”postalCode”>1812 RB</span> <span itemprop=”addressLocality”>Alkmaar</span> <span itemprop=”addressRegion”>Noord-Holland</span> </div> <span itemprop=”telephone”>072-2010300</span> <span itemprop=”email”>info@specialistinwebsites.nl</span> <link itemprop=”image” href=” https://specialistinwebsites.nl-content/uploads/2018/08/siw-logo.svg “> </div>Dit lijkt ingewikkeld, maar gelukkig kun je deze code zo gebruiken. Pas de dikgedrukte gedeeltes aan met je eigen website informatie en kopieer het simpelweg in de code van je website. Indien je hier hulp bij nodig hebt, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.