Wat is de levensduur van een website?

Home / Blog / Wat is de levensduur van een website?

Wat is de levensduur van een website?
Een nieuwe website is een investering in de toekomst. Niet meer dan logisch dus dat je je afvraagt: Wat is de levensduur van een website? Spoiler: Er is geen eenduidig antwoord te geven. Om je niet helemaal met lege handen te laten staan, geven we in dit blog wel inzicht in hoe jouw website langer relevant kan blijven in de snel veranderende online wereld.

Onderzoek vs. ervaring

Verschillende onderzoeken hebben geprobeerd om de levensduur van een website vast te stellen. Uit deze onderzoeken komen verschillende antwoorden naar voren. Hieruit concluderen we dat een vaste levensduur niet te definiëren valt. Goed nieuws: uit onze ervaring kunnen we wel een grove schatting geven. Wij houden een duur aan van 3 tot 5 jaar tot een website toe is aan “groot onderhoud”. Maar hoe zorg je dan dat jouw website future-proof wordt?

Strategie

Een goed begin is het halve werk. Zo ook met de strategie voor jouw website. Voordat je begint met ontwikkelen moet je goed nadenken over wat jouw doelgroep van de website verwacht. Verwachten zij elke week nieuwe, informatieve content? Of gebruiken ze jouw site slechts als bestelformulier? Misschien is jouw doelgroep minder “internet-savvy” en moeten ze van A tot Z door de website begeleid worden om het gewenste doel te bereiken. Voor iedere doelgroep is een andere oplossing te vinden. Stel van tevoren een duidelijke strategie op zodat jij zeker weet dat deze aansluit bij wat jouw doelgroep van de website verwacht. Op die manier zorg je ervoor dat je de langst mogelijke levensduur voor jouw website kunt behalen.

Design

Design is een zeer belangrijk element voor de levensduur van een website. Hoe ‘moderner’ het design, hoe langer het mee kan. Het internet is constant onderhevig aan veranderingen en nieuwe trends op het gebied van online. Voor het design van jouw site geldt hetzelfde. Daarnaast is het design van de website onlosmakelijk verbonden met de strategie die jij hebt uitgestippeld. Een design dat veel moet converteren en gericht is op een jonge doelgroep, ziet er heel anders uit dan een design voor een informatieve website voor ouderen. Je kunt de levensduur van jouw website dan ook verlengen door zo nu en dan kleine aanpassingen in het design door te voeren. Zo blijf je up-to-date met laatste trends en verminder je het risico op een snel ‘verouderde’ website. Een converterend design is duidelijk, overzichtelijk en heeft een opvallende call-to-action

Techniek

De techniek van een website hang nauw samen met de levensduur. Natuurlijk wil je graag een ‘responsive’ website, oftewel een website die er ook mooi uit ziet en snel laadt op mobiele apparaten. Als je dit niet hebt, sta je direct al met 1-0 achter. Mobile wordt namelijk steeds belangrijker bij het bepalen van de ranking in Google. Zonder mobielvriendelijke website is de levensduur van jouw website dus al aanzienlijk minder. Vervolgens moet je jezelf de belangrijke vraag stellen: welk contentmanagementsysteem (CMS) ga ik gebruiken? Een CMS is een contentmanagementsysteem. Hier gebeurt alles aan de ‘achterkant’ van jouw website. Dit is de plek waar jij content toevoegt, de website optimaliseert en formulieren vormgeeft. Het is dus belangrijk dat je een CMS kiest dat je begrijpt en dat bij jou past. De keuze voor een CMS bepaalt uiteindelijk jouw vrijheid om relevant te blijven. Daarom bouwen wij al onze websites in WordPress: het is eenvoudig te begrijpen en onderhouden voor jou als klant en snel naar jouw wensen aan te passen door onze developers. Daarnaast biedt WordPress genoeg mogelijkheden tot uitbreiding en uitgebreide SEO-ondersteuning voor goede vindbaarheid in Google.

Marketing

Marketing is het punt waar strategie, design en techniek samenkomen. Als het goed is heb je nu een technisch goede website, met een strategie en design die naadloos aansluiten bij jouw doelgroep. Tijd voor actie! Je wilt bezoekers aantrekken, interesseren en converteren met wat jij te bieden hebt. Ook dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Online marketing is een essentieel onderdeel van het succes van de nieuwe website. Online marketing is een constant doorlopend proces dat steeds verder uitgebouwd kan worden. Denk hierbij onder andere aan social media marketing, het schrijven van blogs, adverteren via Google of zoekmachine optimalisatie. Hier ondersteunen wij graag bij: we adviseren onze partners over hun online marketingstrategie.

Wanneer is mijn website aan vervanging toe?

We kunnen dus geen vaste levensduur aan een website geven. Maar wanneer moet deze dan wel vervangen worden? Een aantal indicatoren:
  • Het design ziet er verouderd uit
  • De website werkt niet goed meer op mobiele apparaten
  • De conversies via de website dalen snel
  • De techniek achter de website is ernstig verouderd
  • Je verliest snel posities in de zoekresultaten
  • Er zijn minder bezoekers
  • Je bent bezig met een rebranding

Conclusie

Er is geen vaste tijdsduur te geven voor hoelang een website meegaat. Gemiddeld is dit 3 tot 5 jaar. Je kunt de levensduur van jouw website vergroten door na te denken over 4 belangrijke pijlers: strategie, design, techniek en marketing. Door deze factoren slim te combineren zorg je dat jij altijd on-top-of-mind bent bij jouw doelgroep. Als de website minder begint te presteren en bezoekers verliest is dit vaak het teken om over te gaan tot het laten maken van een nieuwe website. Ons advies is dan ook om regelmatig aandacht te besteden aan de website om te voorkomen dat dit onverhoopt voorkomt. Ben je zelf toe aan een nieuwe website of wil je eens sparren over jouw online succes? Neem dan contact met ons op.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.