Magento 2 of Woocommerce: welk webshop systeem past bij jou?

Home / Blog / Magento 2 of Woocommerce: welk webshop systeem past bij jou?

Magento 2 of Woocommerce: welk webshop systeem past bij jou?
Magento en Woocommerce zijn beiden open source platforms die het mogelijk maken je producten online aan te bieden. In dit blog laten we je zien wat de beide systemen precies inhouden zodat jij een keuze kan maken die goed bij jou past. Sinds 2008 is Magento een grote speler in de webshop wereld en is al jaren een begrip voor online retailers. Ongeveer 32% van alle webshops gebruikt Magento, wat het platform de marktleider van de e-commerce open source platforms in Nederland maakt. In 2011 ontwikkelde WordPress de e-commerce plug-in WooCommerce. De plug-in is makkelijk te installeren op een WordPress blog en kan zo naadloos gecombineerd worden met je content marketing en blog.

Magento vs. Woocommerce: appels & peren vergelijken

Een keuze maken tussen beide platformen is niet makkelijk, vergelijken van deze twee is als het vergelijken van appels met peren. Het hangt volledig af van de situatie waarin je je bevindt, hoe groot is je bedrijf, hoeveel producten verkoop je, welke eigenschappen hebben deze producten en ga zo maar door.

Wat is Magento 2 precies?

Magento is een krachtig E-Commerce platform om online jouw goederen te verkopen. Dit kunnen zowel fysieke als digitale goederen zijn. Magento is uitermate geschikt om een efficiënt verkoopkanaal in te richten voor je producten. De onderliggende database en code structuur van Magento is goed doordacht en opgezet met het doel om eenvoudig uit te kunnen breiden. De Magento omgeving kan daarnaast voorzien worden van (maatwerk) uitbreidingen om er op deze manier voor te zorgen dat naast je productaanbod ook je bedrijfspresentatie op de juiste manier, conform huisstijl, wordt weergeven. Er zijn twee versies van Magento. Magento Open Source (gratis) en de Magento Commerce (betaalde) versie. Binnen dit artikel richten we ons alleen op de Open Source variant.

Magento is krachtig en groeit met je mee

Het opzetten van een Magento shop vergelijken wij vaak met het kopen van een duurdere auto: je investeert in een krachtige motor die lang mee zal gaan, zelfs bij een gezinsuitbreiding. Het platform is goed schaalbaar en er zijn veel functionaliteiten inbegrepen, zoals het weergeven van producten in verschillende kleuren, BTW-regels en het geven van product reviews. Hierdoor hoef je voor minder functionaliteiten een extensie in te voegen en krijgt je webshop direct een professionele uitstraling. Voor de functionaliteiten die er nog niet in zitten is er, dankzij een uitgebreide community van developers en gebruikers, een legio aan extensies te vinden die precies de functionaliteit biedt die jij zoekt. Magento is hiermee een krachtig platform dat ingericht is voor de groei van een webshop. Wel betekent dit tegelijkertijd dat het platform zwaar is en specifieke hosting vereist om te voorkomen dat de shop traag wordt. Als je ambitieuze e-commerce plannen hebt, zul je gebruik moeten maken van een specifieke Magento hostingoplossing die dit aankan, bijvoorbeeld Hypernode. Doordat Magento meer mogelijkheden heeft is het wat moeilijker om het platform onder de knie te krijgen. Het is niet zo simpel als een module installeren of verwijderen als in WooCommerce. Magento is daarom een complexer platform dat meer technische kennis vraagt. Heb je deze kennis niet? Dan is er ook de mogelijkheid om dit uit te besteden aan web bureaus die gespecialiseerd zijn in het bouwen van deze webshops. Dit vraagt natuurlijk wel om een grotere investering, maar zorgt er wel voor dat je klaar bent voor potentiële groei en dus je toekomst – waar werelddominantie een stapje dichterbij komt. Voor de schaalbaarheid geldt dat Magento nu eenmalig een uitgebreider e-commerce pakket is, waarmee meer mogelijk is. Bij een kleine webshop zal dit minder merkbaar zijn. Maar in geval van meerdere shopviews, talen, maatwerk functionaliteit, grote hoeveelheid producten, integraties met ERP/WMS-systemen, bulkopties en automatiseringsmogelijkheden geldt dat WooCommerce enorm veel extra plug-ins nodig zal hebben en qua performance mogelijk tegen zijn plafond zal lopen.

Voordelen en nadelen Magento 2:

Voordelen en nadelen van Magento 2

Wat is WooCommerce?

WooCommerce is een plug-in voor WordPress die het blog platform transformeert in een E-Commerce ruimte. Het platform is mooi vormgegeven en biedt een gebruiksvriendelijke ervaring voor jouw potentiële klanten. Er zijn erg veel uitbreidingen te verkrijgen voor WooCommerce, om zo jouw webshop 100% naar wens in te richten.

Woocommerce: gebruiksvriendelijk en snel up-to-speed

Het WooCommerce platform is gebaseerd op een lean concept: een betrouwbare basis die je naar eigen wil verder kunt uitbreiden met extra functionaliteiten. Door de plug-and-play opbouw kun je direct aan de slag, het opzetten van producten op Woocommerce is verrassend makkelijk en je kunt zowel digitale als fysieke producten verkopen. Zeker als je al gewend bent aan de WordPress interface. Alle basis functionaliteiten die je nodig hebt bij het opzetten van een webshop zijn aanwezig. Wil je meer functionaliteit, dan kun je die bijkopen in de vorm van een plug-in. Ook al zijn deze plug-ins relatief goedkoop, voor een uitgebreide webshop kunnen deze kosten al snel hoog oplopen. Daarnaast wordt een webshop met honderden producten en veel plug-ins al snel zwaar en vereist het extra hostingcapaciteit en onderhoud. Een voorbeeld: het is niet standaard mogelijk om je webshop in meerdere talen weer te geven, hiervoor moet je een module aanschaffen die een behoorlijke invloed heeft op de snelheid van je webshop. WooCommerce is perfect voor de startende webshop. Begint je shop echter flink te groeien en wil je meer functionaliteit, dan is het systeem niet direct ideaal.

Voordelen en nadelen Woocommerce:

Voordelen en nadelen van Woocommerce

Wanneer kies je voor Magento of WooCommerce?

En nu? Waar moet je voor kiezen? Voor beide e-commerce platforms is er veel mogelijk door het installeren van extra functionaliteiten. Daarin ontlopen ze elkaar dus niet. Het verschil zit daarom in de basis. Woocommerce is snel op te zetten, vaak tegen relatief lage kosten. Ook vraagt Woocommerce minder optimalisatie en configuratie om de webshop draaiend te krijgen. Vooral voor startups of beginnende bedrijven die naast een blog een webshop willen opzetten is WooCommerce een uitstekend platform. Het opzetten van een shop op basis van Magento vereist een grotere investering. De learning curve is steil, je hebt waarschijnlijk technische hulp nodig, en je hebt direct al specifieke hosting nodig. Maar wanneer je deze investering maakt, heeft je webshop ongelimiteerde mogelijkheden en ben je klaar voor de toekomst. Magento kent nagenoeg geen beperkingen en biedt veel meer schaalbaarheid. Het is verstandig om vooraf een groei- en omzetverwachting te schetsen. Deze omzet en bijbehorende klanten, bestellingen en traffic, kunnen gekoppeld worden aan een tijdlijn en mogelijke vragen voor nieuwe features. Op basis hiervan kun je inschatten hoe complex en sterk het systeem moet zijn. De backbone van een webshop veranderen kan erg moeilijk zijn en zal risico’s hebben t.a.v. traffic, verkoop en SEO. Concluderend: bedenk van tevoren welke ambitie je met je shop hebt. Daar ligt de basis voor de keuze die je moet maken. Vind je het leuk om een webshop op te zetten, ga voor WooCommerce. Heb je ambitieuze plannen voor de toekomst, waarin je webshop de motor vormt, kies dan voor Magento. Specialist in Websites werkt al jaren succesvol aan een breed scala van Woocommerce webshops en Magento webshops. Vraag ons gerust om vrijblijvend advies. Wij kunnen gericht adviseren over design, techniek, webshop migraties en optimalisatie voor Google.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.