Google’s PageSpeed update: what’s new?

Home / Blog / Google’s PageSpeed update: what’s new?

Google’s PageSpeed update: what’s new?
Onlangs heeft Google een Google’s PageSpeed update: what’s new? uitgerold voor zijn PageSpeed Insights tool. Wellicht dat je iets hebt meegekregen van de buzz die hierdoor is ontstaan. Deze update, tezamen met de mobile-first indexing update, betekent dat laadsnelheid een stuk hoger op de SEO-agenda is komen te staan. De zoekmachinegigant bepaalt tenslotte of jouw website in de zoekresultaten voor komt. En als Google ergens op aandringt (in dit geval een snellere mobiele website), dan kunnen we dit helaas niet negeren. Want volgens Google bepaalt de snelheid van je website niet alleen of je beter gevonden wordt, maar ook of jouw website gebruiksvriendelijk is.

Mobile is de nieuwe standaard

De Speed Update van Google gaat in principe alleen over de laadsnelheid van je mobiele website. En met de al eerder genoemde mobile-first indexing update van Google worden alle organic search rankings – de “gratis” zoekresultaten – bepaald aan de hand van de mobiele versie van je website. Dus niet meer als voorheen, aan de hand van de desktopversie.  

“40% van de websitebezoekers verlaat een website als het langer dan drie seconden duurt voordat de website volledig geladen is” – Kissmetrics

  Als je aan je websitesnelheid wilt werken en nog niet weet waar te beginnen, is het goed om aan de slag te gaan met Google PageSpeed Insights (PSI). Deze gratis tool is door Google zelf ontwikkeld om eigenaren van websites te stimuleren hun website sneller te maken. Voer jouw URL in en de tool geeft direct inzicht in de huidige snelheid en de optimalisatiekansen. Het voordeel van deze tool is dat hij jouw website niet alleen een score geeft, maar ook aangeeft wat je eraan kunt doen om de snelheid te vergroten. PSI kijkt naar de snelheid van zowel de mobiele als de desktopversie van je website en geeft ook voor beide versies de mogelijke verbeterpunten aan.

Hoe meet ik mijn website snelheid?

Op de website van Google PageSpeed Insights kun je de webpagina-URL opgeven. En dan laat je de magie zijn werk doen. PSI analyseert de content van je webpagina met betrekking tot de snelheid van die pagina. De URL wordt twee keer opgehaald: een keer met een user-agent voor mobiele apparaten en een keer met een user-agent voor desktop apparaten. Op basis van de analyse krijg je concrete suggesties terug zodat je precies weet wat je kunt doen om de snelheid van de betreffende webpagina te verbeteren. De analyse is na de Speed Update behoorlijk uitgebreid. Zo koppelt de tool nu lab data en veldgegevens terug – later meer hier over – en bevat de analyse een uitgebreid overzicht van kansen en diagnostische gegevens. Hoe langer de laadtijd, hoe meer bezoekers geneigd zijn de website te verlaten (bron: Think with Google)

Wat analyseert Google Pagespeed Insights precies?

Door de update hebben we nu meer informatie tot onze beschikking, hierbij een klein overzicht van de nieuwe foefjes en wat die betekenen: Labgegevens: PSI haalt de pagina op en analyseert deze met Lighthouse , een programma dat scant hoe een mobiel apparaat een pagina laadt. Het berekent vervolgens een reeks prestatiestatistieken voor de pagina (zoals First Contentful Paint en Time to Interactive) en vat deze statistieken samen met een prestatiescore van 0-100. Scores zijn onderverdeeld in drie niveaus; 90 en hoger wordt als een goede score beschouwd. PSI biedt suggesties per prestatiestatistiek over verbeteringen voor jouw website. Per suggestie zie je de prioritering en de bespaarde laadtijd. VeldgegevensDit segment bevat data over laadsnelheid die verzameld is door het Chrome User Experience Report. Deze data is erg nuttig omdat dit een verzameling is van de daadwerkelijke data die over verschillende gebruikers is verzameld. Dit betekent dat de uitkomst van dit rapport erg representatief is voor de gemiddelde gebruiker, met verschillende devices, op verschillende locaties met verschillende internetverbindingen. In sommige gevallen zul je geen ‘Field data’ zien voor een specifieke URL. Dit betekent dat er voor die specifieke URL niet genoeg data beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de pagina te weinig bezoekers heeft gehad om een goede analyse te maken. Vuistregel is” hoe meer traffic, hoe groter de kans dat er ‘Field data’ beschikbaar is.  Let wel op: deze tool test alleen de snelheid van de homepagina. Wil je de snelheid van andere belangrijke pagina’s weten? Vul dan de volledige URL van die betreffende pagina in.  

“79% van de potentiële klanten verlaat een webshop met een te lange laadtijd. Als je meer bezoekers op je website wilt die meer conversies verrichten is de snelheid van je website dus essentieel. ”

 

Meten is weten: gebruik meerdere snelheid tools

We raden je aan om je niet blind te staren op één tool. Raadpleeg naast PageSpeed Insights ook een aantal andere tools: Elke tool heeft zijn eigen voordelen en analyseert je website op haar eigen manier. Belangrijk is dat het gebruik van deze tools je inzicht geeft in de punten waar je website nog beter en sneller kan, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Je weet nu hoe je website wordt beoordeeld op snelheid en je weet wat de verbeterpunten zijn om dit te optimaliseren. Waarschijnlijk stuit je nu wel op een probleem, want het doorvoeren van de gevonden verbeterpunten wordt al snel een technisch verhaal. Als jij hier een in-house developer voor in dienst hebt is dat geen probleem. Diegene kun je direct vragen om de snelheid te optimaliseren! Let op: als jij de website volledig zelf hebt ontwikkeld of hebt laten ontwikkelen en je geen kaas hebt gegeten van lastige programmeertalen zit je waarschijnlijk met je handen in het haar. Geen paniek, contact ons! Wij ontzorgen je graag!
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.